Abstract:
Przedstawiona praca poświęcona została przeglądowej prezentacji najbardziej charakterystycznych animacji propagandowych, które dobrano selektywnie, za kryterium doboru przyjmując ich popularność, zasięg odziaływania, a także dostępność w aktualnych bazach filmowych.
Rozważania otwiera terminologiczna i pojęciowa analiza zjawiska propagandy, jako elementu nacisku i manipulacji społecznej, dokonana z perspektywy kulturowej (głównie socjologicznej i psychologicznej – rozdział 1). Następnie (w rozdziale 2) autor analizuje przedmiotowe i czynnościowe znaczenie konkretnych perswazyjnych komunikatów zawartych w przesłaniach wybranych filmów animowanych z czasu I oraz II wojny światowej, także z czasów rewolucji bolszewickiej, okresu zimnej wojny i wreszcie współczesnych (tu pojawia się analiza produkcji Północnokoreańskiej).
Na koniec praca podejmuje jeszcze rozważania dotyczące skuteczności animowanej propagandy i możliwości wskazywania tzw. grupy docelowej (rozdział 3).