Abstract:
Niniejsza praca jest analizą kina moralnego niepokoju w ujęciu problematyki filozofii
egzystencjalnej. W pierwszej części opisuję zjawisko kina moralnego niepokoju, zawracając
szczególną uwagę na jego uwikłanie społeczno–polityczne. Podkreślam aktualność filmów
nurtu i ich głębokie zakorzenienie we współczesnej sobie rzeczywistości komunistycznej.
W drugiej części streszczam najważniejsze założenia i problemy poruszane przez filozofię
egzystencjalną. Odwołuję się głównie do myśli Jeana Paula Sartre’a, Karla Jaspersa i Martina
Heideggera. W ostatniej części dokonuję szczegółowej analizy wybranych filmów nurtu.
Filmy te wydają mi się reprezentatywne dla kina moralnego niepokoju i wewnętrznie
zróżnicowane. W „Barwach ochronnych” badam koncepcję złej wiary rozumianej jako
biologiczny mechanizm obronny. „Aktorów prowincjonalnych” rozważam przez pryzmat
sartrowskich relacji międzyludzkich, których istotą jest konflikt i niezrozumienie. „Bez
znieczulenia” analizuję przede wszystkim w kontekście egzystencjalnego absurdu i sytuacji
granicznych Karla Jaspersa.