Abstract:
Praca stanowi rozważanie na temat relacji, zalezności człowiek (człowieczeństwo, istota bycia człowiekiem) a cyborg (maszyna). Zwraca uwage na swego rodzaju ewolucje naszego gatunku – rozwijając technologie, sztucznie ulepszając nasze ciała oddalamy się coraz bardziej od naszego naturalnego środowiska którym jest królestwo zwierząt przybliżając się do królestwa maszyn. Przy pomocy tej pracy nie staram się udowodnić, wykazać granicy miedzy istota ludzką a mechniczną. Nie wskazuje jednoznacznego kierunku rozwoju cyborgizacji, zwracam raczej uwage na zagadnienie, które jest nam coraz bliższe, z którym mamy coraz większa stycznośc na codzień. Występuje w filmach i literaturze od dłuższego czasu a z dnia na dzień marzenie twórców jest coraz blizsze realizacji.
W pierwszym rozdziele przedstawine sa myśli filozoficzne na temat człowieczeństa – począwszy od średniowiecza (głeboko zakorzenione rozwarzania na temat duszy i ciała). Nastepnie poprzez renesansowe odrodzenie człowieka przywracające mu możliwość samodzielnego działania, dążenia do samodoskonalenia, docieramy do czasów współczesnych. Przytoczone jest tutaj nazwisko Alana Turinga, jednego z pierwszych twórców informatyki. W tym rozdziale poruszany jest także temat wyznaczników człowieczeństa, wartości z którymi sie utożsamiamy, pomagają nam udowodnić naszą „ludzkość”. Rozdział pierwszy zamykają rozważania na temat transhumanizmu – nowego kierunku myślowego stworzonego dzięki rozwojowi techniki. Proponuje on mozliwość wykożystania nauki i technologii do rozwoju ludzkości.
W rozdziale drugim przechodzimy do opisania japońskiej fascynacji cyborgiazcją ukazaną w kinie. Wyjaśnione jest tu pojęcie cyberpunku – nurtu w kinie i literaturze mówiacego o wpływie rozwoju nauki i techniki na ludzkość. Nakreslona jest także geneza samego zaineresowania robotyką przez Japończyków.
W rozdziale trzecim znajduje sie analiza dwóch kultowych filmów: „Tetsuo – Człowiek z żelaza” oraz „Ghost in The Shell”.