Abstract:
Ciało kobiety prezentowane w różnorodnych czasopismach jest tematem bardzo
rozległym. Kolorowe magazyny rozpisują się na temat jego piękna ( brzydoty rzadziej ,
prawie nigdy ), sposobów pielęgnacji skóry poszc zególnych partii lu dzkiego ciała, doboru
strojów, by prezentowało się ono jak najbardziej korzystnie w ocenie konsumentów .
Wszystko po to, by wykreować jakiś nadrzędny wzorzec urody człowieka, narzucić
innym ludziom odpowiedni styl życia, wszak zdrowo wyglądające ciało, pozbawione
jakichkolwiek niedoskonałości , staje się „obiektem” pożądanym w oczach
Wiadome jest, że kobieta była i jest jednostką niezwykle interesującą z punktu
widzenia ciała dostrzeganego na zewnątrz, ale także z punktu widzenia psychologicznego
i społecznego. Jej wizerunek zmieniał się na przestrzeni wieków i lat w sposób bardzo
dynamiczny a zmiany te spowodowane były pobudkami historycznymi, politycznymi,
czynnikami społeczno obyczajowymi. Jednak niezależnie od czasów, w jakich kobiety
żyły, bez wątpienia ich ciało stanowiło i stanowi obiekt zainteresowania bezpośrednich
obserwatorów. Wydaje się, że w dawniejszych czasach natężenie tego zainteresowania
było nawet większe, z uwagi na brak publicznego wizerunku kobiety nagie j,
czy nawet częściowo odsłaniającej wybrane partie swojego ciała. Niepokazywanie ciała
przez kobiety wcale nie musi oznaczać jego zaniedbania, po prostu działo się
tak ze względu na obowiązujące normy społeczne, nienaruszalne zasady,
których nagięcie mogło skutkować poważnymi konsekwencjami.
Czasopismo „Przyjaciółka” to jeden
z wielu periodyków , którego zadaniem
jest przede wszystkim propagowanie wzorcowego wyglądu ciała kobiety. Analiza
zagadnienia prezentowanego w temacie pracy dotyczy wybranych numerów
„ wydawanej od 1948 roku do chwili obecnej.
Weryfikując wybrane
, bardziej współczesne numery czasopisma, dostrzegam kilka
ważnych szczegółów, a mianowicie na jego łamach składa się kobietom propozycje
zabiegów, ćwiczeń, produktów do pielęgnacji ciała, strojów, a co za tym idzie dyktuje
się czytelniczkom sposób bycia fit, eko, w zgodzie z obowiązującymi standardami mody.
Zastanawiające jest to, co kobiety mogą i są w stanie osiągnąć za pośrednictwem takiego przekazu, kim mogą się stać dzięki proponowanym poradom i artykułom.
Twórcami tych propozycji są producenci, każdy z nich chce sprzedać swój produkt
uzasadniając go dobrem kobiety, poprawą jej zdrowia oraz samopoczucia. W podtekście
propozycji oferowanych przez czasopismo kryje się obraz kobiety odpowiadający
oczekiwaniom współczesnej kultury.
Kieruję
się myślą Terencjusza „Człowiekiem jestem i nic, co ludzkie
nie jest mi obce” obce”, szczególne zainteresowanie pokładam w stronę ciała człowieka ,
kontynuuję studia z zakresu fizjoterapii, wykazuję chęć odkrywania fizjonomii ciała
kobiety powyższymi argumentami uzasadniam wybór takiego, a nie innego tematu.
Praca podzielona
została na dwa rozdział y. W rozdziale pierwszym dokonałam
ogólnej charakterystyki czasopism a „Przyjaciółka”. Przedstawi łam sposób
jego redagowania oraz zakres tematyki . W rozdziale drugim odniosłam się do zawartości
poszczególnych numerów ze wskazaniem na kobiecy obraz przedstawiany
w czasopiśmie. Zwróciłam uwagę na sposób przekazywania treści
oraz scharakteryzowałam najważniejsze typy reklam zamieszczonych w wybranych
numerach czasopisma .