Abstract:
W prezentowanej pracy został przedstawiony problem postrzegania koloru przez malarzy różnych epok. Rola koloru w malarstwie nie zawsze była taka sama. Na jej zmianę wpływ miało wiele czynników. Najważniejszym z nich był dla malarzy chęć zmiany i znalezienia nowych środków wyrazu. Celem pracy jest zrozumienie ewolucji, jaka dokonała się w malarstwie od renesansu do czasów współczesnych. Rozważania zostały oparte na pracach czterech wybranych artystów: Giorgione, Georges Seurata, Henri Matisse’a oraz Marka Rothko. Każdy z nich wykreował swój odrębny styl i stał się prekursorem użycia koloru, w czasach których tworzył . Każdy z nich w swojej twórczości kierował się zupełnie innymi poglądami dotyczącymi koloru, które doprowadziły do powstania odrębnych stylów w malarstwie. W analizie problemu wykorzystano opracowania naukowe dotyczące koloru i opisywanych twórców. Starano się przedstawić w sposób rzetelny obraz opisywanego zagadnienia z wnioskami umieszczonymi w podsumowaniu.