Abstract:
Celem niniejszej pracy dyplomowej jest pokazanie, jakie czynniki zdeterminowały karierę
artystyczną Andy’ego Warhola, pozwoliły mu odnieść spektakularny sukces w świecie sztuki
oraz zdecydowały o tym, że artysta zawojował pop-art i stał się jego najwybitniejszym
przedstawicielem.
Koniec lat 50-tych był czasem, kiedy w Ameryce królował konsumpcjonizm, pojawiła się
kultura masowa, nastąpił intensywny rozwój popkultury, które bezpośrednio utorowały drogę
nowemu nurtowi w sztuce i kulturze jakim był pop-art. Ruch ten był wyrazem buntu artystów
przeciwko dominującemu do tej pory ekspresjonizmowi abstrakcyjnemu.
Mimo że, za kolebkę pop-artu uznaje się Wielką Brytanię, to z racji wybitnych osiągnięć
artystycznych oraz wkładu w rozwój sztuki za najwybitniejszego przedstawiciela pop-artu oraz
jednego z najważniejszych artystów XX wieku jest uważany amerykański artysta Andy
Warhol.
Warhol zaczynał artystyczną karierę jako twórca komercyjnych reklam. Dzięki swojemu
wyjątkowemu talentowi, kreatywności i determinacji ewoluowałby stać się jednym z
najwybitniejszych artystów XX wieku. Przełomowym momentem w jego twórczości, który
otworzył mu drzwi do galerii sztuki i umieścił w gronie wybitnych twórców pop-artu, było
uznanie serii jego obrazów przedstawiających puszki zupy Campbell’s (1962) za dzieła sztuki.
Był to wyjątkowy moment w historii sztuki, gdyż zwykłe elementy należące do kultury
konsumpcyjnej – puszki zupy, zostały wyniesione do rangi dzieł sztuki1. Przełamywanie granic
pomiędzy wysublimowaną sztuką „high art” i sztuką popularną „low art” stało się cechą
charakterystyczną twórczości artysty2.
Warhol w swojej działalności artystycznej bardzo często wykorzystywał produkty kultury
masowej oraz popkultury. Jego dzieła odzwierciedlają również fascynację artysty przepychem,
sławą i światem celebrytów. Twórca lubił eksperymentować ze sztuką. Jako jeden z
pierwszych wprowadził technikę sitodruku do swojego procesu twórczego, co stało się jedną
z cech wyróżniających jego dzieła oraz umożliwiło mu tworzenie dużej ilości kopii prac.
Repetycja, powtarzalność tworzonych obrazów była istotnym atrybutem, który uczynił jego
sztukę wyjątkową, spopularyzował ją oraz pomógł odnieść sukces.
Jedna z naczelnych idei pop-artu głosiła, że każdy artysta mógł robić wszystko, każdy chciał
spróbować wszystkiego, co było kreatywne3. W swoim życiu Warhol, jak mało kto,
urzeczywistnił w pełni tę ideę, stając się m.in.: twórcą reklam, malarzem, pisarzem (autorem
wielu książek), fotografem, projektantem, wydawcą czasopisma Interview, managerem „The
Factory”, reżyserem i producentem filmów, płyt oraz programów telewizyjnych, projektował
okładki płyt, był również (przez krótki czas) leaderem grupy rockowej Velvet Underground
oraz multimedialnego projektu The Exploding Plastic Inevitable, celebrytą, kolekcjonerem
dzieł sztuki, archiwistą (tworzył kapsuły czasu) oraz biznesmenem („Warhol’s Enterprises”).
Artysta nie tylko działał w różnych mediach, ale przede wszystkim spełniał się w nich. Jego
twórczość była odzwierciedleniem otaczającej go rzeczywistości - rozpowszechnionego
konsumpcjonizmu, fascynacji popkulturą, przepychem i światem celebrytów. W swoich
filmach artysta nieustannie poszukiwał i przekraczał granice konwencjonalnego kina. Lata 60-
te uznaje się za najaktywniejszy i najbardziej produktywny okres w twórczości Andy’ego
Warhola. Wówczas nastąpił jego największy rozwój artystyczny, który umożliwił mu wznieść
swoją twórczość na wyjątkowy poziom i zdobyć uznanie.
Warhol osiągnął niekwestionowany sukces zarówno artystyczny jak i komercyjny, i na zawsze
zapisał się na kartach historii sztuki. Stało się to również możliwe, ponieważ artysta był
wizjonerem, o wyjątkowym wyczuciu przyszłych kierunków rozwoju sztuki. Przewidział m.in.
rozwój technik komunikacyjnych, nadejście ery mediów społecznościowych oraz to, że każdy
ma potencjał, aby zostać gwiazdą będąc po prostu sobą4.
Rozdział I niniejszej pracy obejmuje charakterystykę ekspresjonizmu abstrakcyjnego, który
był nurtem w sztuce poprzedzającym nadejście pop-artu, w kontekście uwarunkowań
historycznych końca lat 40-tych. Geneza powstania oraz opis nowego ruchu jakim był pop-art.
zostały ujęte w podrozdziałach pt. „The Independent Group” oraz „Pop-art”.
Pop-art powstał w Wielkiej Brytanii na początku lat 50-tych, dzięki artystycznej działalności
twórców skupionych wokół „The Independent Group”, związanych głównie z The Institute of
Contemporary Art w Londynie. Prekursorami nowego ruchu byli dwaj brytyjscy artyści
Eduardo Paolozzi oraz Richard Hamilton, których sylwetki, działalność artystyczna oraz wkład
w powstanie pop-artu zostały opisane w rozdziale I. Artyści ci pozostawali pod wpływem
amerykańskiej kultury masowej oraz popkultury, jednocześnie odrzucając wartości, na których
bazował ekspresjonizm abstrakcyjny. Inspirowali się sztuką Dada oraz twórczością Marcela
Duchampa.
W podrozdziale pt. „Najwybitniejsi amerykańscy twórcy pop-artu” przedstawiono wybrane
sylwetki oraz dokonania artystyczne amerykańskich pop-artystów tj. Jaspera Johnsa, Roy’a
Lichtensteina, Roberta Rauschenberga oraz Jamesa Rosenquista. Jednakże, za
najwybitniejszego przedstawiciela pop-artu uważany jest Andy Warhol, któremu poświęcono
II i III rozdział pracy.
Rozdział II omawia wczesne lata życia Warhola oraz czynniki, które miały zasadniczy wpływ
na kształtowanie jego wrażliwości artystycznej. Po ukończeniu studiów i przeprowadzce do
Nowego Jorku Warhol przez wiele lat pracował jako artysta komercyjny, wykonując głównie
reklamy. Z czasem artyście zaczęły przyświecać ambicje tworzenia tzw. „sztuki wysokiej”.
Dzięki swoim wybitnym zdolnościom i determinacji, mimo szeregu porażek, Warhol nie tylko
został zauważony jako artysta, ale zdołał zyskać ogromną popularność i uznanie w świecie
sztuki.
Podrozdział pt. „Puszki zupy stają się dziełem sztuki” pozwala nam zrozumieć co
zdecydowało, że stworzone przez Warhola obrazy przedstawiające puszki zupy Campbell’s
odniosły sukces. Zaprezentowanie ich na wystawie w Los Angeles stało się punktem zwrotnym
w karierze artysty i miało ogromny wpływ na jego dalszą twórczość. Od tego momentu kariera
Warhola nabrała tempa, w niedługim czasie artysta „podbił” pop-art tworząc dzieła, które stały
się ikonami stylu, m.in.: Dyptyk Marilyn, Soup Cans, Coke Bottles, czy Dollar Bills.
Rozdział III ukazuje dalszą, intensywną ewolucję artysty, obejmującą jego artystyczną
działalność na różnych płaszczyznach. Skupiała się ona nie tylko na sztuce, ale również filmie
oraz muzyce. W rozdziale pokazano przede wszystkim drogę, którą pokonał Andy Warhol,
aby odnieść w każdej z tych dziedzin spektakularny sukces. Podrozdział pt. „Andy Warhol
zaczyna kręcić pierwsze filmy i odnosi sukces” omawia początki działalności filmowej artysty,
który z czasem staje się wybitnym twórcą eksperymentalnego kina undergroundowego.
Założone przez artystę „The Silver Factory” z czasem zmieniło się w centrum nowojorskiej
alternatywnej kultury. Stworzone przez artystę liczne filmy zdobyły popularność m.in. dzięki
swojej wyjątkowej innowacyjności np. Chelsea Girls. W 1965 roku sztuka Warhola święciła olbrzymie sukcesy w Europie, ale artysta będąc u szczytu oficjalnie zrezygnował z jej
tworzenia. Przez wiele lat skupiał się na produkcji filmowej eksperymentując i doskonaląc
swój warsztat.
Kolejnym wyzwaniem stała się dla Warhola współpraca z zespołem Velvet Underground i
realizacja multimedialnego projektu pod nazwą the Exploding Plastic Inevitable. Artysta
sięgnął również po dalsze media - zakładając czasopismo Interview, pisząc książki oraz
występując w programach telewizyjnych. W latach 70-tych powrócił do tworzenia obrazów,
co z sukcesem robił aż do śmierci.