Streszczenie:
Okładki płyt są dziś nierozłącznym elementem powstających albumów muzycznych. Rynek fonograficzny rozrósł się na tyle, że niemal każdego dnia powstaje nowa produkcja, która jest wzbogacona o projekt graficzny. Droga do obecnego stanu rzeczy była jednak bardzo długa i przechodziła przez różne etapy. Obwoluta zmieniała swój charakter i wygląd na przestrzeni lat. Związane jest to głównie z procesem, jaki towarzyszył ewolucji samej fonografii. Dlatego pierwszy rozdział poświęciłem na historyczną analizę zapisu dźwięku i jego nośników. W podrozdziałach przyjrzałem się wynalazkom, które miały ogromny wpływ na rozwój rynku muzycznego. Zacząłem od opisania pierwszego urządzenia, które było w stanie zapisać i odtwarzać dźwięk, a skończyłem na powszechnie już znanej płycie kompaktowej. Po drodze poruszam historię takich wynalazków jak grafofon, gramofon i taśma magnetofonowa.
Drugi rozdział zacząłem od ukazania obwoluty w kontekście konkretnych nośników i tego jak na przestrzeni lat ich rozmiar wpływał na podejście przy tworzeniu okładek. Duży format płyt winylowych stwarzał ogromne pole do popisu przy projektowaniu. Drastyczna zmiana nastąpiła w latach sześćdziesiątych, kiedy na rynku pojawiła się pierwsza kaseta magnetofonowa, a tym samym rozmiar obwoluty uległ pomniejszeniu. Kolejnym wyzwaniem stała się płyta kompaktowa, a następnie pojawienie się cyfrowych nośników, na których rozmiar okładki stał się miniaturowy.
W kolejnej części drugiego rozdziału przyjrzałem się kluczowym nazwiskom, które były związane z projektowaniem obwolut. Tym samym, przytaczam wybrane przeze mnie okładki ich autorstwa. Podrozdział ten zacząłem od postaci Alexa Steinweissa, który zrewolucjonizował rynek muzyczny. Jako pierwszy stworzył okładkę, która była wizualnym uzupełnieniem do albumu, a nie jedynie informacją o artyście, tytule i wydawnictwie. Oprócz Alexa, przywołuję też takie osoby jak Andy Warhol, Storm Thorgerson i Reid Miles.
Trzeci rozdział w całości poświęciłem na największe, w mojej ocenie, polskie nazwiska związane z projektowaniema okładek. Pierwszy w kolejności jest Rosław Szaybo, następnie Stanisław Zagórski, a na koniec Marek Karewicz. Przy każdym z nich przytoczyłem wybrane projekty obwolut.
Niniejsza praca ma na celu przedstawienie okładek muzycznych jako odpowiedź na rozwijający się rynek fonograficzny, a także pokazanie różnych interpretacji w ich projektowaniu, na podstawie wybranych nazwisk.