dc.description.abstract |
Na skutek gwałtownego rozwoju rynku e-commerce w Polsce, spotęgowanego dodatkowo
wprowadzeniem obostrzeń mających na celu powstrzymanie rozwoju pandemii koronawirusa,
przedsiębiorstwa stanęły przed poważnymi wyzwaniami.
W dziedzinie handlu elektronicznego nasiliły się już wcześniej istniejące trendy, wśród których
najważniejsze to.: przyrost liczby e-klientów, nowe kategorie produktów i usług, częstsze
wykorzystywanie urządzeń mobilnych, gwałtowny rozwój rynku e-commerce B2B oraz w ślad
za zwiększeniem wymagań klientów – wzrost znaczenia tzw. user experience.
Powyższe zjawiska stały się bodźcem do transformacji cyfrowej wielu przedsiębiorstw,
które adaptując się do nowych realiów uczyniły e-commerce filarem sprzedaży. Część z nich
(zwłaszcza nowi gracze) do działalności w sieci wybierało platformy sprzedażowe. Wiele firm
decydowało się jednak na korzystanie z bardziej kompleksowych rozwiązań umożliwiających
większą kontrolę nad procesami biznesowymi – np. ERP (enterprise resource planning).
Systemy ERP to informatyczne systemy wspomagające zarządzanie przedsiębiorstwem,
pozwalające na integrację większości obszarów funkcjonalnych organizacji oraz kompleksową
obsługę przeprowadzanych w nich procesów przy optymalnym wykorzystaniu dostępnych
zasobów. Do ich najważniejszych cech należy m.in.: przechowywanie danych we wspólnej
bazie danych, działanie w czasie rzeczywistym oraz częściowa automatyzacja wykonywanych
zadań. Wykorzystanie ERP w przedsiębiorstwach skupionych na e-handlu niesie ze sobą wiele
korzyści dzięki optymalizacji procesów w ich najważniejszych obszarach – sprzedaży,
zarządzaniu magazynem, logistyce, finansach i obsłudze klienta.
Wdrożenie systemu ERP to skomplikowany proces zależny od wielu czynników. Jak każda
implementacja złożonego systemu IT, wiąże się z ryzykiem wystąpienia tzw. barier
wdrożeniowych. Aby im zapobiec lub zminimalizować ich negatywne skutki stosuje się szereg
dobrych praktyk.
O sukcesie i znaczeniu ERP świadczy jego rosnąca popularność w Polsce i na świecie. Systemy
te są stale doskonalone, czego przykładem może być ich coraz szersza integracja z nowymi
osiągnięciami technologicznymi takimi jak sztuczna inteligencja lub Internet rzeczy. |
pl_PL |