Streszczenie:
Stworzenie dobrego konceptu naprawdę innowacyjnej usługi nie jest proste, w szczególności w przypadku usług zaawansowanych
technologicznie, gdy w grę wchodzi wykorzystanie technologii jeszcze nie stosowanych lub dopiero pojawiających się na rynku. Dlatego
najlepszym rozwiązaniem, jak wskazują doświadczenia coraz większej liczby firm z branż stosujących zaawansowane technologie w swoich
produktach, jest powierzanie tego trudnego zadania interdyscyplinarnym zespołom, w skład których wchodzą inżynierowie, specjaliści z zakresu
„user experience”, „usability”, marketingu, komunikacji, socjologii, ekonomiki, itp. Zintegrowanie takiej grupy ludzi w jeden zespół oznacza
zderzenie ze sobą różnych stylów myślenia, percepcji świata, co może bardzo łatwo zamienić się w coś, co Beyer i Holtzblatt (1998) nazywają
targiem końskim, tj. wzajemnym przekonywaniu się do swoich racji na zasadzie jak ty mi ustąpisz w jednym, to ja ci ustąpię w czym innym.
Produkty zaprojektowane przez takie zespoły są najczęściej zbiorem najrozmaitszych funkcjonalności bez żadnego motywu przewodniego.
Dlatego w powodzeniu kreacji wartościowych konceptów usług kluczową rolę odgrywa organizacja pracy zespołów interdyscyplinarnych,
ukierunkowanie ich pracy na twórcze, kreatywne myślenie a nie walkę o przeforsowanie swojej perspektywy przez dominujące osobowości. Nie
jest to łatwe ale nie niemożliwe. Wbrew pozorom kreatywne myślenie nie jest cechą wrodzoną, którą jedni posiadają a inni nie, tylko
umiejętnością, którą można się nauczyć. Istnieje mnóstwo technik kreatywnego myślenia, a jedną z nich jest powszechnie znana burza mózgów.
Poprzez odpowiedni trening w zakresie technik grupowego myślenia kreatywnego można ukierunkować pracę interdyscyplinarnych zespołów
na tworzenie nowatorskich i możliwych do wdrożenia konceptów usług, które następnie można przetestować z udziałem użytkowników z grupy
docelowej z wykorzystaniem technik zogniskowanych wywiadów grupowych w celu podjęcia decyzji o ewentualnym przejściu z poziomu
konceptu do etapu wdrożenia.