Repozytorium PJATK

Analiza animacji postaci w wybranych filmach studia Ghibli

Repozytorium Centrum Otwartej Nauki

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Paszkiewicz, Ireneusz
dc.date.accessioned 2021-08-19T07:14:11Z
dc.date.available 2021-08-19T07:14:11Z
dc.date.issued 2021-08-19
dc.identifier.issn 2016/LIC/ANI/38
dc.identifier.uri https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/803
dc.description.abstract Większą część mojej pracy dyplomowej poświęcę tematowi animacji postaci. Z tego powodu, chciałbym wyjaśnić ten termin i zastanowić się na czym ona właściwie polega. Na portalu Technopedia, termin zdefiniowany jest w następujący sposób: "Character animation is generally defined as the art of making a particular character move in a two– or three–dimensional context." Oznacza to, że animacja postaci polega na sprawieniu, że dana postać zacznie poruszać się w dwu– lub trójwymiarowym środowisku. Z kolei Zero Dean (pracował jako Senior Environment Artist w Rockstar Games) na swoim blogu pisze, "Character Animation is the process of bringing a character to life", Tłumacząc, że animacja postaci to po prostu tchnięcie życia w statyczne postaci. Historycy filmu do dzisiaj nie są zgodni, co można określić mianem pierwszej na świecie animacji postaci. Niektórzy wskazują jej początki w malowidłach ściennych powstałych w czasach pierwotnych. Zwracają uwagę, że niektóre z nich przedstawiają zwierzęta, które posiadają większą liczbę kończyn, co ma reprezentować ich ruch. Ciężko jednak określać to zjawisko jako pierwszą animację postaci, ponieważ jednocześnie jest uważane za narodziny pisma, religii oraz malarstwa. Osobą, którą natomiast bez wahania można nazwać prekursorem animacji postaci jest Joseph Plateau. Człowiek ten w 1832 roku wynalazł urządzenie zwane fenakistiskopem. Była to wirująca tarcza osadzona na drewnianym trzonku, na której namalowana była sekwencja ruchu postaci. Poprzez kręcenie tarczy, widz poprzez złudzenie optyczne mógł zaobserwować iluzję ruchu. Kolejną, bardzo ważną postacią w historii animacji postaci był Francuz Émile Reynaud. Wykorzystując poprzednie wynalazki, w roku 1877 zbudował praksynoskop – niewielki rzutnik, umożliwiający projekcję rysunków. Kilka lat później udoskonalił swoje urządzenie tworząc tak zwany teatr optyczny. Mniejsze koło napędzało szpulę, na której znajdowały się rysunki, a większe przenosiło obraz za pomocą zwierciadeł 1. Émile Reynaud ze swoim wynalazkiem stał się wówczas bardzo popularny w Paryżu. Później jednak ludzie znudzili się jego projekcjami i rozgoryczony Francuz zniszczył teatr optyczny. Zachowały się jednak dwie pantomimy: "Autour d'une cabine" oraz "Pauvre Pierrot", które możemy obejrzeć do dzisiaj. Kolejnym pionierem animacji postaci, o którym chciałbym wspomnieć był Winsor McCay. Jego kreskówka (Mały Nemo), jest wymieniana jako jedna z pierwszych na świecie. Był on karykaturzystą, który tworzył przed publicznością zabawne rysunki i przeplatał je żartami. Z czasem wystąpienia te zaczęły być filmowane i wzbogacane o animowane sekwencje rysunków artysty, prezentujących ruch stworzonych postaci. W animacjach stworzonych przez Winsora McCaya obserwować możemy płynność i złożoność sekwencji ruchu postaci (W kreskówce „Mały Nemo” stworzonych zostało 4000 rysunków). Dodatkowo swoje dzieła wzbogacał o kolor oraz nadawał im humorystyczny charakter. Przez ponad 100 lat, dziedzina animacji postaci niesamowicie się rozwinęła i zyskała ogromną popularność. W dzisiejszych czasach odgrywa bardzo ważną rolę w branży filmowej oraz gier komputerowych. Swoją pracę licencjacką chciałbym poświęcić analizie animacji postaci, przedstawionej na przykładzie filmów animowanych. Temat ten jest mocno związany z moją pasją, którą jest prezentacja postaci w ruchu. Ogromną satysfakcję sprawia mi oddawanie uczucia dynamiki bohatera oraz odczuwanych przez niego emocji poprzez rysunek i malarstwo. W przyszłości chciałbym związać swoją karierę z dziedziną projektowania postaci do filmów lub gier komputerowych. Podejmując ten temat, jako pracę dyplomową, moim celem było przyjrzenie się oraz przeanalizowanie postaci stworzonych przez wybitną postać japońskiego filmu animowanego, Hayao Miyazakiego. Uważam, że w filmach tego wybitnego reżysera, w znakomity sposób zaprezentowana jest animacja postaci, która poza tym, że prezentuje poruszanie się bohaterów w fikcyjnym środowisku, dostarcza jednocześnie wielu informacji na temat ich osobowości, charakteru oraz odczuwanych emocji. W tej pracy postawiłem sobie za zadanie, przeanalizowanie kilku postaci z wybranych, kultowych filmów japońskiego reżysera i sprawdzenie czy powyższe przekonanie jest prawdziwe. Celem pracy dyplomowej jest przeanalizowanie animacji postaci w czterech wybranych filmach w reżyserii Hayao Miyazakiego oraz rozstrzygnięcie czy zaprezentowanie ich w ruchu, dostarcza odbiorcy dodatkowych informacji o emocjach, osobowości charakterze postaci. W celu uzyskania odpowiedzi na to pytanie, konieczne będzie bliższe przyjrzenie się filmom, w którym występują bohaterowie, aby nadać im kontekst a także ocenić zachowania względem otaczającego ich środowiska oraz innych postaci. Następnie analizie poddani zostaną wybrani przeze mnie bohaterowie, którzy mają dostarczyć finalnej odpowiedzi na postawione pytanie badawcze. pl_PL
dc.language.iso other pl_PL
dc.relation.ispartofseries ;Nr 3994
dc.title Analiza animacji postaci w wybranych filmach studia Ghibli pl_PL
dc.title.alternative Bogowie Słowian. Animowana prezentacja postaci pl_PL
dc.type Thesis pl_PL


Pliki tej pozycji

Plik Rozmiar Format Przeglądanie

Nie ma plików powiązanych z tą pozycją.

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Szukaj


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto