Repozytorium PJATK

„Niemiecki ekspresjonizm filmowy – narodziny kina grozy. Analiza gatunku na podstawie wybranych dzieł od kina niemego po współczesne kino grozy.”

Repozytorium Centrum Otwartej Nauki

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Kalinowska, Marta
dc.date.accessioned 2021-08-19T06:37:32Z
dc.date.available 2021-08-19T06:37:32Z
dc.date.issued 2021-08-19
dc.identifier.issn 2016/LIC/ANI/32
dc.identifier.uri https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/797
dc.description.abstract Tematem mojej pracy dyplomowej jest rozwój jednego z najbardziej popularnych gatunków kina – filmów grozy. Powodów wyboru tego tematu jest kilka. Pierwszy to psychologiczny wpływ kina grozy na psychikę ludzką oraz postrzeganie świata przez pryzmat strachu. Przygotowanie się poprzez oglądanie filmu do faktycznej sytuacji zagrażającej życiu. Traktowanie filmów grozy jako filmów instruktażowych. Kolejnym powodem dla którego powstała moja praca, był aspekt artystyczny filmów. Przekaz, scenografia, oświetlenie, udźwiękowienie oraz gra aktorów to niezbędne elementy do powstania filmu. Jednak w przypadku horroru muszą stanowić zbilansowany schemat, który wpłynie na odbiór widza. Horror na każdym etapie swojego rozwoju straszył w inny sposób, ale zawsze był przystosowany do wymogów współczesnej mu widowni. Poza częścią psychologiczną i częścią artystyczną jakie miały wpływ na moją pracę, jest również jeden bardzo ważny element, a mianowicie fakt iż sama jestem fanką tego gatunku. Bardzo chętnie oglądam kolejne produkcje, nie tylko te które pojawiają się w kinie. Jak każdy fan mam swoje ulubione, lecz to co mnie urzekło w tym gatunku to jego realizm, ukazywanie człowiek bez maski dobrych manier i zasad. Poza świetnym widowiskiem artystycznym mamy do czynienia z wieloma uczuciami, nie tylko strachu i odrazy. W pierwszym i drugim rozdziale skupiłam się na odczuwaniu strachu oraz chęci powracania do tego uczucia i czynników jakie wpływają na ludzki organizm. W kolejnym rozdziale przedstawiam definicję oraz genezę powstania filmu. Następne rozdziały traktują o nurcie z którego tak naprawdę wywodzi się gatunek grozy, czyli niemiecki ekspresjonizm filmowy. Na zakończeniu mojej pracy skupiam się na oprawie artystycznej filmu. Efekty specjalne i wizualne to główny i najważniejszy element dla którego oglądamy film. W kinie grozy spełniają nie mniej ważną rolę. Już pod koniec XIX wieku, kiedy zaczęły powstawać pierwsze filmy twórcy zdawali sobie sprawę z faktu iż nawet najlepsza historia nie pozostanie w pamięci widza, jeżeli nie będzie oprawiona w efekty, które wpłyną na jego doznania emocjonalne. Przy pisaniu pracy korzystała z literatury, mediów, czasopism oraz wywiadów z reżyserami i specjalistami od efektów specjalnych. Pomocne były również filmy, które miałam przyjemność obejrzeć oraz moje własne obserwacje na temat kina grozy, wynikające z mojego zamiłowania do tego gatunku. pl_PL
dc.language.iso other pl_PL
dc.relation.ispartofseries ;Nr 3982
dc.title „Niemiecki ekspresjonizm filmowy – narodziny kina grozy. Analiza gatunku na podstawie wybranych dzieł od kina niemego po współczesne kino grozy.” pl_PL
dc.title.alternative „Dom” pl_PL
dc.type Thesis pl_PL


Pliki tej pozycji

Plik Rozmiar Format Przeglądanie

Nie ma plików powiązanych z tą pozycją.

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Szukaj


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto