Streszczenie:
Kino samurajskie jest głęboko zakorzenione w kulturze Japonii, sięga do najstarszych zapisanych historii i opowiadań Kraju Kwitnącej Wiśni. Bitwy wojowników gotowych pójść w najgorszy ogień walczących o honor i męstwo, czy tułaczki samotnie wędrujących roninów poszukujących przygód, są jednymi z ulubionych tematów japońskich mistrzów kinematografii. Za sprawą reżysera Akiry Kurosawy i Masaki Kobayashiego Japońskie filmy przyciągały niezliczoną ilość fanów chcących zobaczyć złowrogie spojrzenia i pojedynki na katany. W późniejszych latach powieści jidai-geki są inspiracją dla wielu artystów, co skutkuje bardzo szerokim i rozrośniętym obrazem filmu o bushi. Mieszając nawet europejską sztukę teatralną jak i filmy science fiction, powstają niespotykane wcześniej ekranizacje. Połączenie kulturowe pozwala na stworzenie czegoś świeżego i zaskakującego. Wielu reżyserów przyznaje się do czerpania wiedzy i szukania preferencji u mistrzów samurajskiego kina. W pracy przedstawię historię owych wojowników, jaką zajmowali oni pozycje i jak ważnym oraz nierozłącznym elementem byli dla kultury Japonii. Zasięgnę do genezy powstania bushi i ich twardych zasad, tym jak bardzo inspirowali dawnych jak i współczesnych twórców, autorów nie tylko z daleko wschodnich wysp ale i z całego świata. Przedstawię fascynację wojownikami od strony filmowej, dzieląc ja na twory Japońskie oparte o historie z innych narodów i odwrotnie, twórczości wszelakich reżyserów zafascynowanych filmami samurajskimi. Nie pominę również filmów animowanych, w których często można było zobaczyć niesamowite zmagania i widowiskowe pojedynki na miecze.