dc.description.abstract |
Tematem prezentowanej pracy jest Współczesny heros – omówienie wizerunku bohatera w kulturze masowej.
Współcześnie tworzone dzieła fikcji, wraz z zawartymi w nich archetypami postaci, strukturami opowiadań czy bezpośrednimi wątkami narracji nawiązują do mitów, znanych i tworzonych we wszystkich kręgach cywilizacyjnych. Jest to szczególnie widoczne w przypadku kreowania fikcyjnych uniwersów w gatunkach fantasy i science-fiction. Dzisiaj w epoce informacji, w czasach kultury masowej, kultury replikacji postaci herosów tworzone są w oparciu o potrzeby odbiorców i często o pragmatyzm ekonomiczny.
Praca ma na celu przybliżenie problematyki kultury współczesnej pod kątem roli jaką pełni w niej mitologiczny archetyp bohatera.
Prezentowana praca składa się z wstępu, czterech rozdziałów, zakończenia oraz bibliografii.
Rozdział 1 poświęcony jest analizie pojęcia kultury masowej oraz różnych jej kontekstów definicyjnych. Zawiera również analizę podstawowych postaw odbiorców wobec mass mediów. Te zaś są kluczowe z punktu widzenia percepcji postaci bohaterów przez nie kreowanych. Dokonana została również w nim prezentacja pojęcia heros i jego ewolucji i miejsca w kulturze masowej.
Rozdział 2 poświęcony jest przede wszystkim uszczegółowieniu kontekstów teoretycznych bohatera kultury masowej. Zawiera w sobie omówienie koncepcji mitologicznej podróży bohatera stworzonej przez Josepha Campbella jako ram odniesienia dla kreacji jego wzorów, dokonywanych w ramach kultury masowej. W rozdziale tym nawiązuję również do mojej magisterskiej pracy praktycznej, jaką jest film animowany The Journey. Jego główny bohater i jego podróż stanowią egzemplifikację wyprawy rozumianej właśnie jako rytuału przejścia.
Rozdział 3 zatytułowany Ewolucja wizerunku herosa poświęcony jest dwom zagadnieniom – zmianie wizerunku bohatera na podstawie wybranych postaci literackich oraz zmianom, które dokonywały się w obszarze konstruowania jego postaci na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat.
Końcowy rozdział dotyczy zaprezentowania wizerunku herosa w wybranych mediach kultury współczesnej, jakimi są filmy i seriale, książki i komiksy oraz gry komputerowe.
Podsumowaniem pracy jest jej zakończenie. |
pl_PL |