dc.description.abstract |
Zasadniczym przedmiotem mojego zainteresowania w niniejszej pracy licencjackiej jest
zagadnienie barwy w sztuce ekspresjonistycznej . Chciałabym podjąć ten temat, ponieważ
świat kolorów jest niezwykle ekspresyjny, potrafi pogłębić przekaz dzieła a jednocześnie jest
często pomijany w kontekście odbioru sztuki. Uważam, że należy poświęcić więcej czasu na
kontemplacje palety barw w dziele, ponieważ ukryty tam jest przekaz, który podświadomie
oddziałuje na nasze reakcje oraz emocje.
Barwy otaczają nas od pierwszych miesięcy życia, gdy nasze oczy rozwiną się dostatecznie aby
rozróżniać poszczególne długości fal. Od tego momentu jesteśmy cały czas w otoczeniu
kolorów, nie zdajemy sobie jednak sprawy jak bardzo wpływają one na nasze odczucia .
Poprzez ciągłe doświadczanie podobnych bodźców receptory wzrokowe nie angażują się w
ciągłą analizę identycznych impulsów i następuje zjawisko habitacji.1 Sprawia to, że jesteśmy
bardziej podatni na nowe bodźce. Podświadomie przypisujemy barwom znaczenia, różniące
się ze względu na przebyte doświadczenia czy miejsce pochodzenia. Maurice Merleau-Ponty
podkreśla trudność polegająca na oddzieleniu szczególnych odczuć zmysłowych i dokładnym
ich opisaniem. Według jego myślenia w powszednim funkcjonowaniu nasze ciało odbiera i
reaguje na bodźce ogólnikowo, więc rola pojedynczych zmysłów rzadko zostaje poddana
pojedynczej obserwacji
„Doświadczenie zmysłowe jest nietrwałe i obce naturalnej percepcji, której dokonujemy całym
naszym ciałem jednocześnie i która otwiera się na świat między zmysłowy.2
Barwa i nasycenie to nieodłączne przedmioty towarzyszące dziełom sztuki wizualnej, bez
względu na to czy jest to gatunek dynamiczny taki jak film lub statyczny na przykład obraz czy
rzeźba. Moim celem jest przedstawienie wartości i istoty barwy w odbiorze dzieła, a także jak
ciekawa i zróżnicowana jest historia wykorzystania barwnych elementów w tworzeniu sztuki.
Na początku chciałabym przedstawić w jaki sposób pierwsi artyści pozyskiwali barwniki,
zaczynając już od czasów prehistorycznych gdy do pozyskiwania pigmentów używano
naturalnych komponentów znajdujących się w zasięgu ręki oraz późniejszych artystów
wykorzystujących reakcje chemiczne oraz niejednokrotnie toksyczne substancje . Świadczy to
o tym, że już od zarania dziejów barwy były dla ludzi czymś kojarzącym się dwojako - z jednej
strony jest to element stale otaczający człowieka od pierwszych miesięcy życia, z drugiej strony
skrywa on mistyczne i wielopłaszczyznowe znaczenia, których nie jesteśmy w stanie
wytłumaczyć. W czasie teraźniejszym niewiele się zmieniło, również przypisuje się konkretne
cechy kolorom a ich symbolika obecna jest we wszystkich wierzeniach i religiach. Po epoce
impresjonistów w której kolor był używany jedynie do odzwierciedlenia realnego świata,
nastąpił przełom w którym stał się on w centrum zainteresowania artystów. Zafascynowanie
kolorem skłoniło wielu artystów do eksperymentowania z wykorzystaniem tego medium,
część z nich natchnęło to do stworzenia nowego nurtu w sztuce skupiającemu się jedynie na
ekspresji barw. Celem pracy jest podsumowanie siły oddziaływania barwy i jej rola w
malarstwie ekspresjonistycznym. |
pl_PL |