Repozytorium PJATK

Barwa w ekspresjonizmie

Repozytorium Centrum Otwartej Nauki

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Hojszyk, Aleksandra
dc.date.accessioned 2021-08-17T13:20:00Z
dc.date.available 2021-08-17T13:20:00Z
dc.date.issued 2021-08-17
dc.identifier.issn 2016/LIC/WIZ/39
dc.identifier.uri https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/732
dc.description.abstract Zasadniczym przedmiotem mojego zainteresowania w niniejszej pracy licencjackiej jest zagadnienie barwy w sztuce ekspresjonistycznej . Chciałabym podjąć ten temat, ponieważ świat kolorów jest niezwykle ekspresyjny, potrafi pogłębić przekaz dzieła a jednocześnie jest często pomijany w kontekście odbioru sztuki. Uważam, że należy poświęcić więcej czasu na kontemplacje palety barw w dziele, ponieważ ukryty tam jest przekaz, który podświadomie oddziałuje na nasze reakcje oraz emocje. Barwy otaczają nas od pierwszych miesięcy życia, gdy nasze oczy rozwiną się dostatecznie aby rozróżniać poszczególne długości fal. Od tego momentu jesteśmy cały czas w otoczeniu kolorów, nie zdajemy sobie jednak sprawy jak bardzo wpływają one na nasze odczucia . Poprzez ciągłe doświadczanie podobnych bodźców receptory wzrokowe nie angażują się w ciągłą analizę identycznych impulsów i następuje zjawisko habitacji.1 Sprawia to, że jesteśmy bardziej podatni na nowe bodźce. Podświadomie przypisujemy barwom znaczenia, różniące się ze względu na przebyte doświadczenia czy miejsce pochodzenia. Maurice Merleau-Ponty podkreśla trudność polegająca na oddzieleniu szczególnych odczuć zmysłowych i dokładnym ich opisaniem. Według jego myślenia w powszednim funkcjonowaniu nasze ciało odbiera i reaguje na bodźce ogólnikowo, więc rola pojedynczych zmysłów rzadko zostaje poddana pojedynczej obserwacji „Doświadczenie zmysłowe jest nietrwałe i obce naturalnej percepcji, której dokonujemy całym naszym ciałem jednocześnie i która otwiera się na świat między zmysłowy.2 Barwa i nasycenie to nieodłączne przedmioty towarzyszące dziełom sztuki wizualnej, bez względu na to czy jest to gatunek dynamiczny taki jak film lub statyczny na przykład obraz czy rzeźba. Moim celem jest przedstawienie wartości i istoty barwy w odbiorze dzieła, a także jak ciekawa i zróżnicowana jest historia wykorzystania barwnych elementów w tworzeniu sztuki. Na początku chciałabym przedstawić w jaki sposób pierwsi artyści pozyskiwali barwniki, zaczynając już od czasów prehistorycznych gdy do pozyskiwania pigmentów używano naturalnych komponentów znajdujących się w zasięgu ręki oraz późniejszych artystów wykorzystujących reakcje chemiczne oraz niejednokrotnie toksyczne substancje . Świadczy to o tym, że już od zarania dziejów barwy były dla ludzi czymś kojarzącym się dwojako - z jednej strony jest to element stale otaczający człowieka od pierwszych miesięcy życia, z drugiej strony skrywa on mistyczne i wielopłaszczyznowe znaczenia, których nie jesteśmy w stanie wytłumaczyć. W czasie teraźniejszym niewiele się zmieniło, również przypisuje się konkretne cechy kolorom a ich symbolika obecna jest we wszystkich wierzeniach i religiach. Po epoce impresjonistów w której kolor był używany jedynie do odzwierciedlenia realnego świata, nastąpił przełom w którym stał się on w centrum zainteresowania artystów. Zafascynowanie kolorem skłoniło wielu artystów do eksperymentowania z wykorzystaniem tego medium, część z nich natchnęło to do stworzenia nowego nurtu w sztuce skupiającemu się jedynie na ekspresji barw. Celem pracy jest podsumowanie siły oddziaływania barwy i jej rola w malarstwie ekspresjonistycznym. pl_PL
dc.language.iso other pl_PL
dc.relation.ispartofseries ;Nr 3865
dc.title Barwa w ekspresjonizmie pl_PL
dc.title.alternative Gra miejska murale warszawskie pl_PL
dc.type Thesis pl_PL


Pliki tej pozycji

Plik Rozmiar Format Przeglądanie

Nie ma plików powiązanych z tą pozycją.

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Szukaj


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto