dc.description.abstract |
W pracy przedstawiłam zagadnienia związane z barwą dotyczące wybranych dziedzin sztuki
japońskiej – malarstwa, drzeworytu i ceramiki. Pierwszy rozdział dotyczy symboliki oraz
prezentuje niektóre z tradycyjnych barw, które nadal pojawiają się zarówno w sztuce, jak i w życiu
codziennym. Już samo bogactwo nazw sugeruje niezwykłą wrażliwość na barwy. Jeszcze szersza
i bogatsza niż powszechnie stosowany zasób określeń odcieni jest paleta pigmentów mineralnych
stosowanych w malarstwie. Ich systematyka została przedstawiona w kolejnym rozdziale.
W rozdziale trzecim zamieszczona jest krótka charakterystyka poszczególnych okresów w historii
sztuki, ze zwróceniem uwagi na zagadnienia barwy, zasady malarskie mające wpływ na
kolorystykę, wykorzystanie materiałów oraz sposób malowania. Następnie scharakteryzowany
został drzeworyt ukiyo-e. Począwszy od XIX wieku był on najbardziej rozpoznawalnym
elementem sztuki japońskiej na Zachodzie i wywarł ogromny wpływ na artystów zachodnich na
przełomie XIX i XX wieku. Rozdział zamyka sekcja dotycząca ceramiki, jej rozwoju, stosowanych
materiałów i preferencji dotyczących barw naczyń. |
pl_PL |