Repozytorium PJATK

Ilustracja. Historia i poradnik.

Repozytorium Centrum Otwartej Nauki

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Dąbkowski, Krzysztof
dc.date.accessioned 2021-08-13T12:22:59Z
dc.date.available 2021-08-13T12:22:59Z
dc.date.issued 2021-08-13
dc.identifier.issn 2016/M/WIZ/21
dc.identifier.uri https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/684
dc.description.abstract Koncepcja opowiadania historii za pośrednictwem sekwencji następujących po sobie obrazków jest bliska człowiekowi od początku jego dziejów. Począwszy od jaskiniowych malowideł poprzez egipskie hieroglify, bądź zdobniczo haftowane tkaniny, choćby ta z Bayeux, która ukazuje podbój Anglii przez Wilhelma i Zdobywcę. Człowiek z natury jest wzrokowcem, wszystko co da się zobrazować staje się dla nas od razu przejrzystsze i łatwiejsze w zrozumieniu, dlatego od najmłodszych lat dzieci uczą się metodą skojarzeń słów poprzez obrazki i ilustracje. Realizując projekty, które nastawione są w głównej mierze na doznania wizualne, grupa ludzi w nie włączona niemal co krok posługuje się rysunkami, szkicami oraz różnego typu wizualizacjami by ułatwić i przyśpieszyć swoją współpracę i postęp w tworzeniu. Film jako najbardziej rozpowszechniony sposób obrazowania historii we współczesnym świecie to zbiór wielu procesów składających się na gotowy projekt, a rysunek gra w nim ogromną i niepodważalną rolę. Jednym z najważniejszych, a możliwe że też najważniejszym procesem komponowania wizualnej historii każdego filmu jest przez wielu marginalizowany etap tworzenia storyboardu. To dzięki niemu możemy w przejrzysty i oszczędny sposób przekazać ekipie filmowej, a przede wszystkim producentom i reżyserom wizję poszczególnych ujęć co ułatwia mediację oraz konstruktywną realizację planów bez pochopnych, nieprzemyślanych, a przede wszystkim kosztownych w skutkach decyzji. Mało kto niezaangażowany w produkcję filmową świadom jest konieczności i ogromnego wpływu scenorysu. Będący często w cieniu wielkich nazwisk, storyboardziści to prawdziwi wizjonerzy określający zarys zadań nie tylko kamerzystom, ale również scenarzystom czy też kostiumografom, by nie wymienić wszystkich. Nie jest to wcale określenie na wyrost gdy przekonamy się, ile kapitalnych scen z naszych ulubionych filmów to realizacje przemyślanych rysunków. w tym celu chciałbym oprzeć moją pracę na zbadaniu tego fascynującego zawodu, który choć mogłoby się tak wydawać nie wymaga wielkiego talentu artystycznego, a raczej wielu innych cech, które chciałbym również opisać. Wymagania i okoliczności jakie stawia za sobą praca storyboardzisty to fascynująca przygoda, z którą warto się przynajmniej zapoznać, jeśli nie wiążemy z nią przyszłości. Ilustracja jako obiekt graficzny jest obecny w świadomości ludzkiej od dawna. Zdobi książki, czasopisma, okładki płyt muzycznych, jest częścią składową filmu, gier oraz zachowuje autonomiczną wartość jako samoistne dzieło sztuki. Choć wydawać by się mogło, że jest ona jedynie efektem wewnętrznych odczuć i umiejętności artysty, które uaktywniają się zgodnie z obranym tematem pracy, to historyczny rozwój tej dziedziny sztuki i stopniowe poszerzanie jego znaczenia oraz funkcji doprowadziło do momentu, w którym ilustracja stała się dziedziną równą niekiedy malarstwu, a grafika uznawana jest często za współczesny przekaźnik wartości estetycznych i artystycznych w dzisiejszej cyfrowej rzeczywistości. Moją pracę chciałbym więc tym samym oprzeć na analizie rozwoju ilustracji na przestrzeni wieków. Podstawą mojego opracowania będzie jednak dogłębny przegląd materiałów źródłowych, na których będę bazować i rozpisanie na ich podstawie poradnika, który podzielony na kilka rozdziałów, będzie omawiał w jaki sposób oraz dzięki jakim zabiegom zostać ilustratorem. Następnie opierając się na wybranych przeze mnie artystach przedstawię określone style i techniki oraz spróbuję określić metody wykonania ich poszczególnych prac. Po krótce chciałbym również przestudiować stronę warsztatową tego zawodu, czyli stosowane narzędzia w pracy oraz sposoby szkolenia i edukacji w tym zakresie. w dalszej części przeprowadzę analizę rynku oraz technik marketingu i reklamowania swojej twórczości. Ostatnie rozdziały dedykuje przedstawieniu metod i środków mających na celu rozwój i sposób myślenia wizualnego, który jest nieodłącznym atrybutem tego zawodu. Uzupełnieniem mojej pracy będzie własny komentarz na temat pracy ilustratora w Polsce podparty osobistym doświadczeniem. Skonfrontuję moją wypowiedź z sytuacją cenionych zagranicznych artystów, mając na uwadze takie kwestie, jak: wykształcenie, środowisko, tryb pracy, zarobki oraz rodzaje i wymagania klientów. Mam nadzieję, że mój wkład i oparcie wiedzy przedstawionej w mojej pracy magisterskiej na książkach i poradnikach osób osiągających sukcesy oraz doświadczonych w tym fachu, pozwoli czytelnikowi zainspirować się tą ścieżką kariery zawodowej, bądź też poszerzy swoją dotychczasową myśl o ilustracji. w odniesieniu do siebie samego, badanie tematyki ilustracji w sztuce, ma na celu utwierdzić, bądź też skonkretyzować moje aspiracje do bycia ilustratorem oraz rozwinąć mój wizualny sposób kreowania myśli w pracy. Kluczową kwestią jest również dla mnie zagadnienie finansów i marketingu w tym zawodzie. pl_PL
dc.language.iso other pl_PL
dc.relation.ispartofseries ;Nr 3878
dc.title Ilustracja. Historia i poradnik. pl_PL
dc.title.alternative Movie Laces pl_PL
dc.type Thesis pl_PL


Pliki tej pozycji

Plik Rozmiar Format Przeglądanie

Nie ma plików powiązanych z tą pozycją.

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Szukaj


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto