Streszczenie:
Niniejsza praca magisterska podejmuje problematykę kształtowania marki w
kontekście marketingu i grafiki . Wielowymiarowość owych zagadnień wymaga
dokładnego zapoznania się z terminami takimi jak marka, rynek, rozwój
oraz zrozumieniem czym tak naprawdę jest branding. W nurcie grafiki wiąże się to
z rozmaitymi obszernymi działaniami podejmowanymi w studiach graficznych.
Projektowanie graficznego wizerunku firmy często jest ściśle powiązane z marketingiem.
Tym niemniej, praca magisterska mieści się zasadniczo w etapach rozwoju marki
oraz w tworzeniu wizualizacji potrzebnej do identyfikacji firmy. Uważam, że dzięki
szerszemu podejściu nie tylko z perspektywy marketingu bądź odrębnie z perspektywy
grafiki analiza problematyki pracy zyskała pełniejszy kontekst.
Wybór tematu został uwarunkowany w znacznej mierze przez zainteresowanie
zjawiskiem brandingu oraz chęcią poszerzania wiedzy na ten temat. Dodatkowym
aspektem jest fakt, iż praca teoretyczna ściśle wiąże się z pracą praktyczną - projektem.
Zamysłem obu części dyplomu jest kształtowanie marki od strony praktycznej
i teoretycznej. Ten pomysł pozwoli wykorzystać wiedzę teoretyczną przy tworzeniu logo
i wielu innych elementów graficznych niezbędnych do zrealizowaniua celu, którym jest
spójny wizerunek firmy. Łączenie tych dwóch płaszczyzn jest niezwykle ważne,
aby uzyskać efektywność w pracy nad kreowaniem marki.
Ponadto uważam, iż świadomość w podejmowaniu decyzji to nieodłączna cecha ludzi
dążących do wyznaczonego celu.
Należy zauważyć, że zbiór publikacji na temat brandingu od strony marketingu jest
ukierunkowany wyłącznie na brand marketing i ogólne zasady dotyczące postępowania w praktyce brandingu. Książki zwierają rozważania wielu wybitnych ekspertów takich,
jak Paweł Niziński, Jarosław Szczepański, Simon Anholt. Analiza rzadko wykracza
poza charakter ściśle ekonomiczny.
Zupełnie inaczej jest w przypadku literatury poświęconej grafice. Zawiera ona
ogólne aspekty projektowania, porady przydatne do pełnienia zawodu grafika takie,
jak umiejętne poszukiwanie inspiracji i zachowywanie przy tym oryginalności twórczej,
kreowanie logotypów, wskazówki jak umiejętnie poprowadzić współpracę z klientem.
Można również zaczerpnąć wiedzy na temat znaczenia wizerunku marki,
co bezpośrednio przekłada się na efektywność projektów tworzonych pod kątem
brandingu. Jednakże nie są to publikacje dotyczące jedynie i bezpośrednio brandingu.
W mojej pracy postaram się klarownie odpowiedzieć między innymi na takie
pytania: Czym jest branding? Jakie są etapy rozwoju brandingu? Czym jest rebranding?
Czy kiedykolwiek branding wiązał się z niepowodzeniem marki?
Celem jest stworzenie przejrzystego kompendium wiedzy, które będzie przydatne
przy pracy zarówno przyszłym marketingowcom jak i grafikom.
Pozwoli na efektywniejsze działanie i na łączenie takich dwóch dziedzin, jak marketing
i grafika, w spójną całość.