Repozytorium PJATK

Sceny rodzajowe w sztuce flamandzkiej i holenderskiej XVII wieku

Repozytorium Centrum Otwartej Nauki

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Czaplicka, Anna
dc.date.accessioned 2021-08-13T11:49:24Z
dc.date.available 2021-08-13T11:49:24Z
dc.date.issued 2021-08-13
dc.identifier.issn 2016/M/WIZ/13
dc.identifier.uri https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/678
dc.description.abstract Tematem pracy są sceny rodzajowe w malarstwie i grafice na terenie Niderlandów XVII wieku. Chciałabym zająć się tą tematyką ze względu na zainteresowanie historią sztuki oraz ze względu na bardzo ciekawą ikonografię malarstwa rodzajowego tego okresu. Malarstwo holenderskie XVII wieku jest w swojej stylistyce bardzo ciekawe i bardzo często przedstawia dużo więcej niż widać to na pierwszy rzut oka. Zdarza się również, że poszczególne przedmioty w różnych konfiguracjach nabierały innych znaczeń, a ich interpretacja nie jest łatwa. Swoje obserwacje chciałabym poprzeć podręcznikami emblematycznymi, do których często odwoływali się mistrzowie holenderscy. W pierwszym rozdziale nakreśliłam tło historyczne, a także to dlaczego w XVII wieku malarstwo tak prężnie się tam rozwijało. Chciałabym również przedstawić sposoby przedstawień jakie były popularne w protestanckim społeczeństwie XVII wieku. W następnym rozdziale omówiłam historię badań ikonograficznych nad malarstwem rodzajowym tego okresu. W kolejnych przystąpiłam do szczegółowej analizy poszczególnych dzieł. Prace podzieliłam na podrozdziały opowiadające o danych wadach ludzi, grze w karty, pijaństwie, czy też o rozpuście. Oprócz piętnowania grzechów i występków ludzi, mistrzowie XVII wieku uwieczniali na płótnach sceny propagujące właściwe i moralne postępowanie. Były to przeważnie przedstawienia pracowitości oraz moralności. Nierzadko pojawiały się przedstawienia typowo wanitatywne jak na przykład obraz Egbert’a van der Poel’a Rozpłatany wieprz, Wrząca perły Jana Vermeera, czy postać Drzemiącej staruszki Nicolaesa Maesa. Interpretatorzy sztuki holenderskiej XVIII-XIX wieku traktowali sztukę holenderską okresu baroku jak przedstawienie codziennego życia mieszkańców. Johan Wolfgang Goethe był zachwycony realistycznością przedstawień na obrazach Ostadego. Hegel zwracał uwagę na protestancki charakter sztuki. W XIX wieku William Thorè również widział w malarstwie holenderskim XVII wieku odbicie codzienności życia. Pierwszymi badaczami interpretującymi sztukę w sposób mniej dosłowny byli Erwin Panofky, Herbert Rudolph oraz Hans Kauffman. Później tezy postawione przez nich były dalej rozwijane przez Willera S. Heckschera, Hansa van der Waala, Ingmara Berströma, Jana Gerrita van Geldera, a także przez część jego uczniów. Eddy de Jongh stwierdził, że obrazy te są pewnego rodzaju traktatami moralizatorsko – etycznymi. Bardzo często dochodziło do nadinterpretacji. Jan Białostocki odrzucał wizję malarstwa życia codziennego, jak również przekazy o mieszczańskiej etyki. Poszukiwał on metaforyczności, która ma niewiele wspólnego z klasyczną symboliką. W Holandii XVII wieku powstało bardzo wiele ciekawych prac, które gdy podejdziemy do nich bez odpowiedniego przygotowania, nie powiedzą nam zbyt wiele. Obrazy te zestawiały ze sobą życie codzienne zwykłych ludzi z różnego rodzaju przedstawieniami alegorycznymi. pl_PL
dc.language.iso other pl_PL
dc.relation.ispartofseries ;Nr 3788
dc.title Sceny rodzajowe w sztuce flamandzkiej i holenderskiej XVII wieku pl_PL
dc.title.alternative Zaginione zawody – cykl plakatów pl_PL
dc.type Thesis pl_PL


Pliki tej pozycji

Plik Rozmiar Format Przeglądanie

Nie ma plików powiązanych z tą pozycją.

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Szukaj


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto