Streszczenie:
1.1 Założenia pracy
Jedno ze starych polskich przysłów brzmi: jak cię widzą tak cię piszą. Choci
aż to
powiedzenie powstało wiele lat temu to doskonale odzwierciedla role jaką w ocenie
ludzi i rzeczy odg rywa widok zewnętrzny. Z biegiem lat ludzie w sposób zamierzony
rozpoczęli kształtowanie widoku zewnętrznego osób i przedmiotów. Działania takie są
podstawą reklamy we współczesnym świecie , r eklamy dotyczącej przedmiotów,
działań, organizacji oraz ludzi. R ozwój elektronicznych środków przekazu spowodował,
że radio, telewizja a przede wszystkim Internet sta ją się wiodącym sposobem
rozprzestrzeniania informacji reklamowych oraz wizerunkowych. Ich znaczenie jest co
najmniej porównywalne do starszych i uważanyc h za tradycyjne sposoby reklamowania
tj. w formie drukowanej: prasa wielkonakładowa, prasa specjalistyczna, foldery,
bilboardy oraz ulotki.
Wiele osób, które odniosły sukces biznesowy
lub zawodowy jest autorami trafnych
powiedzeń podkreślających kluczową r olę reklamy:
„Prowadzenie biznesu bez reklamy jest jak puszczanie oka do dziewczyny po ciemku.
Nikt poza nami nie wie, co robimy.” 1 Henderson Stuart historyk, krytyk sztuki i
mediów, muzyk, filmowiec,
„Sukces w sprzedaży nie zależy od tych, których ty
znasz. Ważne jest, kto chce poznać
ciebie.” 2 Dale Carnegi e amerykański pisarz w zakresie psychologii i coachingu.
„Nagłówki to absolutnie życiowa sprawa we wszelkim marketingu. Na witrynie, w
mailach, w newsletterze, gdziekolwiek nagłówek łapie czyte lnika niczym haczyk,
ściąga go, w końcu zamienia go w klienta.” 3 Angus Mcleod specjalista z zakresu
coaching u oraz przywództwa,
„Nie możesz mówić, że twoja firma jest świetna, jeżeli nie jest świetna w marketingu.”
–
Polly La Barre autorka książek z zakresu strategii, kreatywności i osobistego
sukcesu,
„Każdy głupi potrafi zawierać transakcje handlowe, ale trzeba geniuszu, wiary i
wytrwałości by stworzyć markę.” 5 Ogilvy David jeden z najbardziej znanych
twórców reklamy nazywany "Ojcem reklamy", „Nie martwi mnie ktoś, kto oferuje ceny
o 5% niższe. Niepokoi mnie ktoś, kto może zaoferować lepsze doznania dla klienta.” 6
Jeff Bezos dyrektor generalny i przewodniczący zarządu Amazon.
Do historii przeszło powiedzenie wielkiego pisarza amerykańskieg
o Marka Twaina:
„Wiele rzeczy małych stało się wielkimi, tylko dzięki odpowiedniej 7
W
dzisiejszych czasach reklama jest bardzo ważna. Bez niej trudno jest wprowadzi ć
czegokolwiek na rynek, uzyskać wysoką sprzedaż i utrzymać się na rynku w waru nkach
silnej konkurencji. Rynek reklamowy jest tak rozwinięty, że reklamę spotkamy na
każdym kroku, czy to na ulicy, w telewizji, w radiu, w Internecie .
Skala zagadnień związanych z reklama jest ogromna i była przedmiotem licznych
opracowań. Szerokie ujęc ie wszystkich zagadnień związanych z reklamą przekracza
r amy pracy magisterskiej. Jakich postanowiłam skoncentrować się na wybranych
zagadnieniach związanych z reklamą.
Praca jest podzielona na trzy części. Pierwsza część obejmuje informacje podstawowe
n a temat zasad projektowania kampanii reklamowych tj. zawiera bądź porusza
następujące tematy : definicja reklamy, cele i funkcje reklamy, typy reklamy, historia
reklamy, kreatywność w kampaniach reklamowych, projektowanie graficzne w
kampaniach reklamowych oraz wpływ projektu na skuteczność reklamy.
Druga cześć pracy porusza zagadnienia
dotyczące reklamy i kampanii reklamowych w
Internecie między innymi rozważana będzie: s kuteczność w Internecie oraz r eklama w
portalach społecznoś ciowych.
Trzecia część
pracy porusza zagadnienia z wiązane z pojęciami UX design oraz UI design
tj. definiuje te pojęcia ze szczególnym podkreśleniem różnic pomię dzy UX oraz
UI . Przedstawię wskazówki jak projektować grafikę do Internetu tak aby była
dostrzeżona prze z użytkownika potencjalnego klienta.