dc.description.abstract |
Celem mojej pracy jest omówienie kształtujących rozwój poznawczy i artystyczny funkcji
ilustracji we współczesnych książkach dla dzieci. Na wybranych przykładach pokażę, jaki
wpływ wywiera ona na percepcję małego odbiorcy oraz jaką rolę spełnia na początkowym
etapie nauki. Opierając się na stwierdzeniach Stefana Szumana, Andrzeja Banacha i Ireny
Słońskiej, przeanalizuję istotę ilustracji i jej współoddziaływanie z tekstem, jak również jej
adekwatność do wieku dziecka. Wymienię książki, sklasyfikowane przez różne źródła,
jako posiadające najwyższe i najniższe walory artystyczne i poznawcze, pod względem
głównie ilustratorskim. Na koniec zajmę się zjawiskiem powstania książki bez obrazków,
w Stanach Zjednoczonych Ameryki “The Book with No Pictures”. Książka ta ma
skoncentrować uwagę dziecka na tekście i jego oddziaływaniu na wyobraźnię poprzez
zabawę.1 W Polsce wydawnictwo Czarna Owieczka wydało polską wersję która cieszy się
dużą popularnością. |
pl_PL |