dc.description.abstract |
W obecnych czasach słowo Photoshop zwykło kojarzyć się głównie z fotografią i zostało z nią powiązane mocną wstęgą. Od początku możliwości rejestracji obrazu człowiek stawiał kroki w kierunku kreowania obrazu na swój własny sposób tudzież gust
W dzisiejszych czasach króluje obróbka graficzna zdjęć, a zdjęcie bez retuszu nie doczeka się publikacji w kolorowym magazynie. Często powtarzany schemat po jakimś czasie opatrzony po kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt razy staje się przez nas rejestrowany jako coś normalnego, oczywistego. To właśnie tyczy się dużych manipulacji tworzonych na zdjęciach. Na potrzeby pracy zapytałam ludzi z mojego otoczenia czym dla nich jest zdjęcie bez Photoshopa. Padły rozmaite i nader skrajne odpowiedzi. Ich odczucia sięgały zagadnień takich jak: prawda, płótno, natura czy niedoskonałość. Osoby zajmujące się fotografią oraz grafiką poszły o krok dalej. Zaczęły dyskutować na temat przekłamań wynikających aparatu oraz matryc.
W tej pracy przedstawiam historię fotografii, pionierki edycji graficznej, a wraz z jej rozwojem historię fotomontażu aż do opisu obecnego giganta fotomanipulacji naszych czasów -Photoshopa. Przedstawiłam również jak wyglądały pierwsze fotografie oraz próby kombinacji zmanipulowania wyglądu zdjęcia.
Początkowo wejście jakieś nowości tudzież innowacji budzi emocje, często nawet skrajne, idące nawet w dwie różne, przeciwstawne do siebie strony. Początkowo nader przekolorowana obróbka graficzna na pierwszych stronach gazet zdecydowanie większe emocje niż budzi dzisiaj. W jakimś stopniu została ona przyjęta jako norma, jako coś, co jest oczywiste.
Pracę podzielono na sześć części. W rozdziale pierwszym opisano historię fotografii oraz drogę, przez którą musiała ona przejść aby stawać się coraz to bardziej doskonała z uwzględnieniem uczonych, dzięki którym miała ona swój początek i możliwość rozwijania się na płaszczyźnie powiązanej z techniką, chemią oraz fizyką.
W drugim rozdziale został poruszony temat historii fotomanipulacji, czyli zabiegów ręcznego fotomontażu przed era komputera. Rozdział drugi delikatnie przeplata się z rozdziałem pierwszym w celu lepszego wyjaśnienia wpływu rozwijającej się techniki fotograficznej w używaniu fotomanipulacji, aby wszystko tworzyło spójną i płynną całość bez potrzeby cofania się do rozdziału pierwszego.
W trzecim rozdziale rysuje się historia powstania samego programu, jak do niego doszło, jak się rozwijał oraz krótkie epizody dotyczące twórców programu.
W rozwinięciu trzeciego rozdziału został krótko opisany przebieg udoskonalania programu oraz wprowadzanie bardziej istotnych narzędzi oraz dodatków w Photoshopie, które mają duży wpływ m.in. na retusz zdjęć. |
pl_PL |