Streszczenie:
Moją prace postanowiłam poświęcić jednemu z najwybitniejszych twórców plakatów
w Polsce, Henrykowi Tomaszewskiemu. Skupię się przede wszystkim na przybliżeniu jego
twórczości jako plakacisty i ilustratora. Omówię także jego znaczący wpływ na stworzenie
zjawiska Polskiej Szkoły Plakatu. Jego twórczość inspirowała nie tylko rodzimych twórców,
lecz również odbijała się szerokim echem w Europie i na świecie. Przyciągnęło to do niego
wielu uczniów ze wszystkich zakątków świata. W pracy przedstawię także jego wyjątkowe
metody nauczania, które pozwoliły na zaszczepienie jego stylu w twórczości wielu artystów i
stanowią inspirację do dziś.
Powodem, dla którego postanowiłam skupić się na sylwetce Henryka
Tomaszewskiego jest przede wszystkim globalny zasięg jego działalności, zarówno poprzez
własną twórczość, jak i wspomniane już aktywne szkolenie następców. Znawcy tematu
zgodni są, że pan Tomaszewski całkowicie zrewolucjonizował pojęcie plakatu i sposób
metaforyzowania treści filmowych w sztuce. Osobiście fascynuje mnie umiejętność
minimalistycznego ujęcia nawet skomplikowanych form przez artystę. Jest mi bliski jego styl
polegający na grze skojarzeń, pewnej celowej niedbałości, unikaniu doskonałości i idealnych
kształtów geometrycznych.
W kolejnych rozdziałach, oprócz przedstawienia samej postaci, postaram się
odpowiedzieć na pewne kluczowe pytania: Na czym polega fenomen sztuki Tomaszewskiego
oraz jego pracowni? Jaka była specyfika jego metod nauczania? Czy uczniowie przerośli
mistrza? Rozważania te będą kluczowe do przedstawienia tematu.
Praca składa się z trzech rozdziałów. książki opowiadające o osobie i twórczości
Henryka Tomaszewskiego oraz Internet i artykuły w nim zawarte. Rozpocznę od
przedstawienia życiorysu artysty i przybliżenia warunków, w których tworzył. Następnie
omówię zależności zachodzące między dziełami Henryka Tomaszewskiego, a warunkami
panującymi w powojennej Polsce. Postaram się możliwie dokładnie zbadać specyfikę
twórczości artysty, skupiając się przede wszystkim na jego słynnych plakatach oraz
ilustracjach książkowych. W kolejnych rozdziałach opiszę zjawisko Polskiej Szkoły Plakatu,
przede wszystkim z perspektywy ogromnego wpływu omawianego przeze mnie plakacisty.
Na końcu postaram się przedstawić jego niekonwencjonalne metody nauczania, dzięki którym
skupił wokół siebie tak ogromną ilość uczniów.
Wyżej wymienione kwestie postaram się przedstawić w sposób możliwie dokładny i
wyczerpujący. Jednak zdaję sobie sprawę z doniosłości wybranej przeze mnie postaci i
obszerności tematu, który jest stanowczo zbyt rozległy by ująć go całościowo w tak krótkim
opracowaniu i zdecydowanie wykracza poza ramy mojej pracy.