Streszczenie:
Moją pracę postanowiłam poświęcić tematyce powieści wizualnej. Jako studentka Wydziału Sztuki Nowych Mediów o specjalizacji wizualizacja z pasją i ogromnym zapałem przystąpiłam do realizacji tego projektu.
Prezentowana praca ma na celu przybliżyć schemat budowy i sposób funkcjonowania powieści wizualnej. Głównym źródłem informacji, które posłużyły mi do stworzenia tego projektu była literatura fachowa, własne doświadczenia oraz wiedza nabyta w Internecie.
Na wstępie mojej pracy chciałabym krótko przedstawić, czym jest powieść wizualna. Powieść wizualna jest nietypowym rodzajem gry opartym na wyobraźni gracza. Stanowi bardzo ciekawy gatunek rozgrywki interaktywnej będący formą przejściową między powieścią, a grą. Łączy w sobie trzy charakterystyczne dla tego stylu elementy: fabułę przeznaczoną do czytania, prostą, statyczną grafikę i rozbudowany system wyborów. Gra ta przeznaczona jest wyłącznie dla jednego rozgrywającego, ponieważ narracja prowadzona jest zazwyczaj w formie pierwszoosobowej. Mechanika gry opiera się na dokonywaniu wyborów wpływających na dalszy przebieg historii i w rezultacie prowadzących do różnych zakończeń.
Swoją pracę zaprezentuję w czterech rozdziałach, w których skoncentruję się na różnych elementach pozwalających przybliżyć tematykę powieści wizualnej.
Rozdział pierwszy poświęcę genezie powieści wizualnej. Opiszę w nim skąd wzięły się i jak wyglądały pierwsze gry, oraz jak ewoluowały w czasie, by uzyskać formę znaną nam współcześnie.
W rozdziale drugim przedstawię budowę powieści wizualnej. Skupię się w nim na szczegółowej charakterystyce narracji i stronie wizualnej powieści. W pierwszej części, dotyczącej narracji, przybliżę rolę postaci zarówno pierwszo, jak i drugoplanowych, scharakteryzuję wielowątkowość fabuły oraz zapoznam z szerokim systemem wyboru mającym wpływ na przebieg historii i różnorodność zakończeń. Część drugą poświęcę na prezentację strony wizualnej powieści graficznej. Przybliżę budowę oraz zastosowanie teł i ilustracji w grze, scharakteryzuję portrety postaci i opiszę wpływ dźwięku na odbiór utworu.
W rozdziale trzecim zaprezentuję typy powieści wizualnych z podziałem na rodzaje i gatunki, wspominając też o utworach wzorujących się na konstrukcji powieści wizualnych. Do każdego prezentowanego gatunku przytoczę przykładową grę.
W rozdziale czwartym poruszę kwestię popularności powieści wizualnych zarówno w Japonii, jak i w innych krajach. Opiszę rodzaje adaptacji tych utworów oraz chwyty marketingowe przyciągające coraz liczniejszych fanów.
Myślę, że zaprezentowana struktura pracy i zawarte w niej informacje pozwolą na dokładne zgłębienie tematu, a przytoczone przeze mnie przykłady graficzne pomogą w zrozumieniu natury powieści wizualnej.