dc.description.abstract |
Tematem niniejszej pracy jest przedstawienie rozwoju awangardy w sztukach
plastycznych Rosji, określenie ram czasowych jej występowania, wykazanie jej wpływu na
sztukę Rzeczypospolitej okresu międzywojennego oraz zbadanie (jakościowo
i ilościowo) punktów stycznych pomiędzy awangardową rosyjską a polską. Ponadto, opisuję
recepcję oraz stanowisko krytyki poszczególnych polskich środowisk I czasopism artystycznych
wobec ówczesnej sztuki rosyjskiej.
W pierwszym rozdziale wprowadzam podstawową dla mojej pracy definicję
awangardy artystycznej oraz zarysowuję ogólne tło historyczne dla jej rozwoju na kontynencie
europejskim, poczynając od wieku XIX. W ramach wprowadzenia opisuję wybrane kierunki
i tendencje awangardowe, których przytoczenie wydaje mi się niezbędne dla dalszego
wywodu ze względu na ich wpływ na artystów rosyjskich.
W rozdziale drugim przedstawiam ciąg uporządkowanych chronologicznie i jakościowo
przemian zachodzących w sztuce rosyjskiej awangardy. Opisuję początki poszukiwań
awangardowych w Rosji na przykładzie neoprymitywizmu, kubofuturyzmu oraz rajonizmułuczyzmu.
Dalszą część rozdziału stanowi charakterystyka suprematyzmu i malarstwa
bezprzedmiotowego. Wywód kończy opis konstruktywizmu wieńczącego okres awangardy
rosyjskiej, której formuła poprzez rozłam wewnętrzny i odgórną politykę partyjną została
wyczerpana, ustępując miejsca oficjalnie ogłoszonemu programowi socrealizmu.
W rozdziale trzecim opisuję sytuację sztuki w Polsce w okresie międzywojnia
oraz rozwój awangardowych kierunków artystycznych na tle wydarzeń historycznych.
Przedstawiam założenia programowe poszczególnych ugrupowań, sylwetki wybranych artystów, ich prace oraz staram się określić miejsce sztuki w ówczesnym społeczeństwie
polskim.
W rozdziale czwartym przechodzę do analizy wpływu sztuki awangardy rosyjskiej
na założenia programowe, artystyczne i formalne artystów polskich omawianego okresu.
Dalszą część rozdziału stanowi opis recepcji oraz wypowiedzi krytyków na łamach czasopism,
publikacji książkowych oraz w formie działalności artystycznej rosyjskiej awangardy.
Zakończeniem pracy jest podsumowanie treści przywołanych w wywodzie naukowym. |
pl_PL |