Streszczenie:
Celem pracy jest przedstawienie ikonografii potraw, które są ukazane na wielu
obrazach malarstwa nowożytnego. Najwięcej dzieł o tematyce posiłku powstawało w XVIXVIII
wieku we Flandrii i Holandii. Opisana historia martwej natury daje zarys informacji
o pierwszych kompozycjach z owoców warzyw, ryb i innych elementów pożywienia.
Przybliża symboliczne znaczenie przedmiotów, które w późniejszych okresach coraz
częściej pojawiają się na malowidłach i płótnach malarzy. Wiele różnych technik i
sposobów malarskich ukształtowało gatunek martwej natury. Powstało wiele motywów
tego gatunku jak na przykład motyw myśliwski, kwiatowy, wanitatywny. W drugim
rozdziale zostały wyszczególnione tematy, którymi określano obrazy o kompozycji
związanej z potrawami. Trzeci rozdział opisuje konkretne znaczenie każdego przedmiotu
namalowanego na wybranych przykładach malarstwa. W niektórych przypadkach estetyka
i dekoracyjność nie wystarczała artystom w ich twórczości.
Ikonografia obiektów pomaga w interpretacji i zrozumieniu treści przedstawionej przez
malarza. Praca przybliża ważną rolę jaką w martwej naturze odgrywa każdy element,
nawet jedzenie.