Repozytorium PJATK

„Problematyka zwierząt w reklamie. Aspekty psychologiczne i etyczne.”

Repozytorium Centrum Otwartej Nauki

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Kuszlewicz, Aleksandra
dc.date.accessioned 2021-08-11T13:23:57Z
dc.date.available 2021-08-11T13:23:57Z
dc.date.issued 2021-08-11
dc.identifier.issn 2017/LIC/WIZ/53
dc.identifier.uri https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/638
dc.description.abstract Zdecydowałam się poświęcić moją pracę problematyce zwierząt w reklamie z kilku powodów. Po pierwsze z uwagi na jej stałą obecnością we współczesnym świecie, co oznacza, że reklama, oprócz swoich oczywistych celów promujących dany produkt czy usługę, wywołuje również szereg innych skutków w przestrzeni publicznej, jak np. kreowanie świadomości społecznej, w tym wrażliwości na zwierzęta. Po drugie: kwestia zwierząt, które przez lata były lekceważone, aktualnie traktowana jest coraz poważniej i powstają kolejne badania na temat szeroko rozumianych relacji człowiek - zwierzę. Po trzecie, co wynika z powyższych punktów - temat ten jest ciekawy, ponieważ ma interdyscyplinarny charakter i zmusza do połączenia myślenia o różnych dziedzinach, takich jak nauka o reklamie, filozofia, etyka, prawo. Wszystko to jednocześnie oparte jest na analizie konkretnych przykładów reklam, co sprawia, że mam możliwość przeprowadzenia w pewnym stopniu własnej oryginalnej analizy w oparciu o podstawy teoretyczne, wynikające ze źródeł naukowych. W obecnych czasach reklama wpisała się na stałe w życie ludzi. Niezależnie od tego, czy chcemy mieć z nią do czynienia, czy też nie, w zasadzie nie ma sposobu na całkowite jej uniknięcie. Z reklamami stykamy się każdego dnia - w radiu, podczas przerwy ulubionego programu telewizyjnego, na spacerze, w drodze do szkoły czy pracy. W związku z tym, reklamodawcy zdeterminowani są do sięgania po coraz to lepsze, ciekawsze i bardziej przyciągające uwagę reklamy. Jednym ze sposobów budowania reklam, które silnie oddziałują na emocje odbiorców jest ich odwoływanie się do zwierząt. Celem mojej pracy jest przeanalizowanie różnego typu reklam z udziałem zwierząt i wykazanie, że zwierzęta mogą być rewelacyjnym sposobem wpływania na emocje odbiorców, i tym samym zapamiętywania przez nich przekazu reklamowego. Jednocześnie jednak nie da się rozpatrywać reklamy w oderwaniu od jej społecznej odpowiedzialności, która w odniesieniu do wykorzystywania wizerunków czy motywów zwierząt, nabiera szczególnego znaczenia. W pierwszym rozdziale mojej pracy najpierw opiszę, czym jest sama reklama, jaka jest jej historia, cel i funkcje, aby móc później odnieść się do reklam, w których występują zwierzęta. W dalszej części tego samego rozdziału, na wybranych przykładach, prześledzę historię reklam, w których pojawiły się zwierzęta. Z kolei w drugim rozdziale opiszę, jak ogromny potencjał w tworzeniu dobrego wizerunku marki mają zwierzęta wykorzystywane w reklamach. W tym celu zaprezentuję różne metody budowania reklam w oparciu o zwierzęta. Emocje wywołane u odbiorców wywierają ogromny wpływ na sukces danej reklamy. Okazuje się, że wizerunek zwierzęcia, jako głównego bohatera reklamowego, sprawdza się w tej roli znakomicie. Na samym końcu tego rozdziału przeanalizuję jeszcze grupy docelowe, dzieci i dorosłych, do których skierowane są reklamy ze zwierzętami i tym samym wyjaśnię, skąd wziął się podział na takie grupy. W ostatnim rozdziale skoncentruję się na aspektach etycznych i prawnych reklam z udziałem zwierząt. Reklama, często nazywana sztuką skutecznej perswazji, nie zawsze jest etyczna. Niektórzy badacze reklam nazywają ją nawet wprost manipulacją. Twórcy reklam niestety często wykorzystują łatwowierność dzieci, młodzieży, a nawet osób dorosłych. Przekłamują rzeczywistość również w odniesieniu do zwierząt, używając chociażby uśmiechniętej „świnki” w reklamie przemysłu mięsnego. Najważniejsze staje się wówczas wywołanie pozytywnej reakcji emocjonalnej u odbiorcy, celem nakłonienia go do zakupu produktu. Warto rozważyć powyższe również w kontekście społecznej odpowiedzialności reklamy poprzez odwołanie się wybranych regulacji prawnych, co w tym rozdziale postaram się uczynić. pl_PL
dc.language.iso other pl_PL
dc.relation.ispartofseries ;Nr 4334
dc.title „Problematyka zwierząt w reklamie. Aspekty psychologiczne i etyczne.” pl_PL
dc.title.alternative „Co dwa miesiące.” Kalendarz roku 2018 pl_PL
dc.type Thesis pl_PL


Pliki tej pozycji

Plik Rozmiar Format Przeglądanie

Nie ma plików powiązanych z tą pozycją.

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Szukaj


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto