Streszczenie:
Celem niniejszej pracy dyplomowej jest pokazanie w jaki sposób przebiegła ewolucja graffiti
jako ruchu społeczno-artystycznego zanim został on ostatecznie uznany za formę sztuki
współczesnej. Analizy tego zjawiska dokonano na przykładzie fenomenu „nowojorskiej sztuki
metra” jak często się określa współczesne graffiti z racji miejsca, z którego się wywodzi i gdzie
burzliwie rozwijało się w latach 70. i 80. XX wieku.
Graffiti jest od początku zjawiskiem niejednoznacznym w związku z niekonwencjonalnym
miejscem prezentacji tej działalności twórczej - zazwyczaj na ścianach budynków oraz
pociągach. Z tego powodu duża część społeczeństwa utożsamia się je z przejawami destrukcji,
anarchii i łamaniem prawa, podczas gdy dla innych tego rodzaju twórczość stanowi sztukę. W
poniższej pracy wykazano, że kryteria estetyczne jak również szereg swoistych cech
charakteryzujących graffiti w pełni uzasadniają twierdzenie, że graffiti jest formą sztuki
współczesnej, a fakt, że często wiąże się z nielegalnym zawłaszczaniem przestrzeni publicznej
czy prywatnej w żaden sposób g nie dyskwalifikuje.
W rozdziale I pt. Od taga do masterpiece przedstawiono genezę pojęcia graffiti. Omówiono też
istotę kontrowersyjności tej ekspresji twórczej wynikającą z negatywnych i pozytywnych
skutków które ze sobą niesie, i jej wpływ na definicje tego terminu. Szczegółowo
przeanalizowano rozwój i transformację form charakterystycznych dla nowojorskiego graffiti
- od prostych tagów, przez nieco bardziej złożone throw-ups, aż po kompleksowe formy typu
masterpiece oraz techniki prezentacji na pociągach. Opisano również przeobrażenia, które
dokonały się w stylach pisma oraz ich kluczowe znaczenie dla wyodrębnienia się m.in. bubble
i Wildstyle. Zagadnienia te zostały zaprezentowane na tle złożonej sytuacji społecznopolitycznej
oraz głębokiego kryzysu z którym zmagało się miasto Nowy Jork w latach 60.
i 70.
Z kolei rozdzial II zatytułowany Walka z plagą omawia ekspansję graffiti, które przeniosło się
z murów miasta na wagony w połowie lat 70., opanowując niemal cały system nowojorskiego
metra i jego okolice. Pociągi stały się miejscem prezentacji twórczości artystycznej writerów,
gdzie toczyli tzw. wojny stylów o miano „króla”. Dla wielu mieszkańców zalewające Nowy
Jork graffiti stało się synonimem chaosu i szerzącego się bezprawia. Aktywna działalność
writerów spotkała się z gwałtowna reakcją ze strony władz, które uczyniły walkę z plagą swoim
priorytetem. Podjęto szereg represyjnych działań oraz wdrożono system chemicznego
czyszczenia wagonów znany jako The Buff, co doprowadziło do zniknięcia graffiti z metra.
W latach 70-80 podejmowano liczne próby włączenia graffiti do głównego nurtu sztuki.
Rozdział III zatytułowany graffiti jako sztuka współczesna ukazuje okoliczności, w których
artystyczne elity otworzyły się na ten rewolucyjny w swej naturze nurt i uznały go za formę
sztuki. Obrazuje też rolę jaką w tym procesie odegrał Hugo Martines wraz ze stworzoną przez
siebie formacją United Graffiti Artists. Wskazano na związki graffiti z kulturą hip hopu i
wzajemne przenikanie się tych dwóch zjawisk wykreowane głównie przez media.
Z racji braku uznawanej definicji sztuki bardzo trudno jest sprecyzować czym właściwie jest
sztuka, okazuje się, że sztuka współczesna może być niemalże wszystkim.
W podrozdziale pt. Dlaczego graffiti jest sztuką, w oparciu o obowiązujące w sztuce kryteria
estetyczne jak również inne swoiste cechy sztuki które można odnaleźć w graffiti (wyróżnione
przez Władysława Tatarkiewicza1) tj. m.in.: zdolność wytwarzania piękna, nadawania kształtu
przedmiotom oraz wywoływania głębokich emocji. Udowodniono, że niektóre formy graffiti
zdecydowanie należą do kanonu sztuki współczesnej i stanowią unikalny rodzaj artystycznej
ekspresji.