Repozytorium PJATK

Fantazja i rzeczywistość w twórczości Francisco Goi (1746-1828)

Repozytorium Centrum Otwartej Nauki

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Grajewska, Cecylia
dc.date.accessioned 2021-08-11T07:40:14Z
dc.date.available 2021-08-11T07:40:14Z
dc.date.issued 2021-08-11
dc.identifier.issn 2017/LIC/WIZ/5
dc.identifier.uri https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/592
dc.description.abstract Celem mojej pracy będzie udowodnienie słuszności tezy, że Francisco Goya y Lucientes jest jednym z ojców nowoczesnej sztuki. Posłużę się pracami z dwóch kategorii - fantastycznymi, onirycznymi przedstawieniami z zakresu mistycyzmu i religii, o niepokojącym i budzącym lęk charakterze, oraz osadzonymi mocno w rzeczywistości, reporterskimi przedstawieniami koszmaru wojny i okrucieństwa obecnego w naturze człowieka. Są to kategorie luźno nakreślone i nieuniknione jest ich wzajemne przenikanie się w niniejszym opracowaniu. W pierwszym rozdziale omówiłam wybrane prace Goi o tematyce fantastycznej. By stworzyć fundament dla tych rozważań, przyjrzę się charakterystycznym cechom dzieł z zakresu szeroko pojętej fantastyki (m. in. zjawom, czarom, brzydocie) i wykażę ich obecności w sztuce Goi. Omawiając przedstawienia owych koszmarów - sennych wizji, czarownic i diabłów - zastanowię się nad ich mniej oczywistym znaczeniem, wykraczającym poza to, co zobrazowane. Rozdział drugi dotyczy obrazów i rycin przedstawiających wydarzenia historyczne, przede wszystkim z okresu inwazji Napoleona. Francisco Goya był wnikliwym obserwatorem rzeczywistości i ta tematyka często pojawiała się w jego sztuce. Przyjrzę się stosowanymi przez niego środkom zwielokrotniającym nastrój lęku i grozy. W tym rozdziale postaram się udowodnić, że jego oświeceniowe inklinacje nadały omawianym pracom rys reporterski, znacząco tym samym wykraczając poza epokę, w której tworzył. Wykażę także obecność elementów fantastycznych w realistycznych dziełach Goi, gdzie stapiając się z historyzmem i realizmem, potęgują efekt oddziaływania na odbiorcę. Swoje rozważania podsumuję ujawnieniem celu, jaki moim zdaniem przyświecał malarzowi podczas jego pracy, a mianowicie rzetelnemu pokazywaniu prawdy. To jej obecność łączy świat fantazji ze światem rzeczywistym i nadaje twórczości Francisco Goi tej wyrazistości, która wraz z upływem czasu nie blednie, a wręcz zyskuje na sile. pl_PL
dc.language.iso other pl_PL
dc.relation.ispartofseries ;Nr 4114
dc.title Fantazja i rzeczywistość w twórczości Francisco Goi (1746-1828) pl_PL
dc.title.alternative Straszaki pl_PL
dc.type Thesis pl_PL


Pliki tej pozycji

Plik Rozmiar Format Przeglądanie

Nie ma plików powiązanych z tą pozycją.

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Szukaj


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto