dc.description.abstract |
Tematem niniejszej pracy jest sztuka obozowa, powstająca podczas
II wojny światowej. Niestety ogromna liczba obozów koncentracyjnych
funkcjonujących w tym czasie w Europie, wymusiła ograniczenie
moich badań tylko do dzieł powstających w kompleksie KL
Auschwitz.
W pierwszej części pracy opisałam sytuację Żydów na terenach
Polski w pierwszej połowie II wojny światowej, oraz w jaki sposób
doprowadziła ona do powstania gett żydowskich, a później obozów
koncentracyjnych. To również w tej części zamieściłam dokładny
opis kompleksu KL Auschwitz oraz systemy jego funkcjonowania.
Nie ukrywam, że badania oraz praca nad tą częścią były wyjątkowo
trudne. Podróż do muzeum w Oświęcimiu oraz oglądanie archiwalnych
zdjęć i nagrań z tamtych czasów, na zawsze pozostaną w
mojej pamięci.
W części drugiej skupiłam się już na temacie mojej pracy, czyli
na sztuce obozowej. Przedstawiłam w jaki sposób i dlaczego
powstawała. Spośród setek artystów tworzących w Auschwitz wybrałam
kilku, których dokładny życiorys i twórczość postanowiłam
przedstawić. Są to kolejno: Jacques Markiel, Xawery Dunikowski,
Dina Gottliebova, Mieczysław Kościelniak oraz nieznany autor
Szkicownika z Auschwitz.
Część trzecia to opis miejsca, bez którego moja praca nie mogłaby
powstać. Jest to Państwowe Muzeum Auschwitz-Birkenau w
Oświęcimiu. Opisałam historię jego powstania, zbiory oraz wystawę
stałą, którą miałam okazję obejrzeć podczas badań do niniejszej
pracy. |
pl_PL |