Repozytorium PJATK

Od animacji abstrakcyjnej do Visual Music –czyli historia synestezji obrazu i dźwięku***

Repozytorium Centrum Otwartej Nauki

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Mikulska, Nina
dc.date.accessioned 2021-08-11T06:16:00Z
dc.date.available 2021-08-11T06:16:00Z
dc.date.issued 2021-08-11
dc.identifier.issn 2017/M/WIZ/13
dc.identifier.uri https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/578
dc.description.abstract Synteza sztuk to połączenie dwóch „tworzyw” (dziedzin) w celu wzmocnienia wyrazu i odbioru dzieła oraz poszukiwania nowego języka wypowiedzi. Często nie analizujemy tego połączenia, bo jest ono dla nas obecnie naturalne np. obraz i dźwięk, w szczególności w animacji czy filmie. W pracy pisemnej skupiłam się na opisie części praktycznej mojego dyplomu, a także historii połączenia obrazu i dźwięku, kiedy to dźwięk jest medium, które „porusza” obraz, co możemy zaobserwować w szerokiej dziedzinie jaką jest Visual Music, skąd się wzięło i jak podczas upływu czasu się zmieniało, jak wpłynął na to wpłynął postęp technologiczny i kto odegrał w tym znaczącą rolę? Na to właśnie chcę odpowiedzieć w mojej pracy. Częścią praktyczną mojej pracy dyplomowej są wizualizacje do muzyki; nie jest to typowa projekcja zaprojektowana na płaski ekran, a na sferę, ponieważ miejscem, w którym się odbędzie jest Planetarium Niebo Kopernika w Warszawie. Pierwszy raz warszawskie planetarium miałam okazję odwiedzić około rok temu, zbiegło się to z moimi poszukiwaniami inspiracji i pomysłu na pracę magisterską a także z projektem zaliczeniowym Spheredom na zajęcia z Podstaw Animacji, którego głównym założeniem było zaprojektowanie animacji sferycznej, wtedy też pomyślałam, że stworzenie projekcji na taki monumentalny „ekran” jakim jest kopuła Nieba Kopernika byłoby niemałym wyzwaniem. Dzięki otwartości pracowników planetarium a także kuratora Festiwalu Przemiany (w ramach tego wydarzenia odbędzie się pokaz) mam taką możliwość. W odróżnieniu od prezentowanych na co dzień w planetarium projekcji kosmosu, chcę potraktować kopułę nie jako lunetę, a jako mikroskop. Na zasadzie kontrastu zestawić makroprojekcję z mikroświatem, światem, którego nie widać, a który zobaczony dopiero pod dużym powiększeniem ukazuje nam swoje piękno i zakamarki. Inspiracje do mojej pracy zaczerpnęłam z dziedzin ścisłych takich jak biologia i chemia, co wynika również z moich wcześniejszych zainteresowań i swego czasu chęci dostania się na medycynę. W mojej pracy pokazuję struktury bazujące na wyglądzie tkanek czy układach cząsteczek. Jestem zdania, że inspirację możemy znaleźć wszędzie, nawet w głębi siebie i to dosłownie. Jest do dość specyficzna przestrzeń, kopuła i zagięty obraz powodują, że wszystko co na niej widzimy jest trójwymiarowe bez konieczności zakładania okularów jak na filmach 3D w kinach. Dlatego też chcę żeby ludzie oglądający moją animację przede wszystkim mieli wrażenie, że otacza ich inny, nieznany wymiar. Tytuł pracy praktycznej „Mezofaza” to termin określający stan przejściowy między ciekłym a stałym stanem skupienia, symbol zmiany nawiązujący do przekstałceń, z którymi mamy do czynienia w animacji. Do stworzenia pracy posłużył mi program do tworzenia animacji renderowanej w czasie rzeczywistym TouchDesigner. pl_PL
dc.language.iso other pl_PL
dc.relation.ispartofseries ;Nr 4375
dc.title Od animacji abstrakcyjnej do Visual Music –czyli historia synestezji obrazu i dźwięku*** pl_PL
dc.title.alternative Mezofaza pl_PL
dc.type Thesis pl_PL


Pliki tej pozycji

Plik Rozmiar Format Przeglądanie

Nie ma plików powiązanych z tą pozycją.

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Szukaj


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto