Repozytorium PJATK

Ukiyo e jako pierwowzór współczesnej mangi

Repozytorium Centrum Otwartej Nauki

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Wiśniewska, Patrycja Joanna
dc.date.accessioned 2021-08-10T12:43:24Z
dc.date.available 2021-08-10T12:43:24Z
dc.date.issued 2021-08-10
dc.identifier.issn 2017/M/WIZ/3
dc.identifier.uri https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/568
dc.description.abstract Dwa pierwsze rozdziały mają na celu przybliżenie historii mangi i ukiyo-e oraz roli jaki każdy z tych gatunków odegrał w kulturze swojej epoki. W pierwszym rozdziale przedstawione jest jak manga wpasowuje się w kulturę oraz historię Japo-nii. Krótka historia gatunku omówiona została od najdawniejszych znalezionych malowideł pocho-dzących z VII wieku, aż do rozkwitu gatunku który nastąpił w latach 50-90 ubiegłego wieku. Następ-nie przeanalizowana jest jej rola i wpływ na współczesne, japońskie społeczeństwo. Drugi rozdział poświęcony jest historii i rozwojowi ukiyo-e. Przedstawione zostały warunki spo-łeczne i historyczne w jakich powstawały drzeworyty, oraz najczęściej podejmowane przez artystów tematy. Następnie szczegółowo opisane są 3 etapy rozwoju drzeworytu z omówieniem najważniej-szych twórców danego okresu. Kolejny rozdział to omówienie twórczości najważniejszych twórców, którzy znacząco przyczynili się do rozwoju mangi. Pierwszy z nich, Katsushika Hokusai, był wybitnym artystą okresu Edo oraz, jak już zostało wspomniane, twórcą terminu manga. Drugą istotną postacią, która znacznie przyczy-niała się do rozwoju mangi jest Kitazawa Rakuten. On jako pierwszy użył słowa manga w odniesieniu do komiksu. W niesamowity sposób łączył zachodnie komiksy z własną wiedzą o klasycznej sztuce japońskiej stając się tym samym prekursorem współczesnego komiksu japońskiego. Ostatnią osobą, której nie można pominąć mówiąc o historii japońskiego komiksu jest Osamu Te-zuka. To właśnie dzięki niemu współczesna manga ma postać jaką znają wszyscy. Ostatni rozdział to porównanie obu gatunków na podstawie wiedzy przedstawionej w poprzednich rozdziałach, przede wszystkim pod kątem funkcji pełnionej w społeczeństwie oraz podejmowanych przez nie tematów. Omówione zostanie kilka przykładów współczesnych prac czerpiących inspirację z twórczości dawnych mistrzów. Celem niniejszej pracy magisterskiej jest przybliżenie historii rozwoju komiksu japońskiego oraz pokazanie jego bliskich związków z drzeworytami ukiyo-e. pl_PL
dc.language.iso other pl_PL
dc.relation.ispartofseries ;Nr 4127
dc.title Ukiyo e jako pierwowzór współczesnej mangi pl_PL
dc.title.alternative Maneki Neko komiks w stylu pl_PL
dc.type Thesis pl_PL


Pliki tej pozycji

Plik Rozmiar Format Przeglądanie

Nie ma plików powiązanych z tą pozycją.

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Szukaj


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto