Streszczenie:
Dwa pierwsze rozdziały mają na celu przybliżenie historii mangi i ukiyo-e oraz roli jaki każdy z tych gatunków odegrał w kulturze swojej epoki.
W pierwszym rozdziale przedstawione jest jak manga wpasowuje się w kulturę oraz historię Japo-nii. Krótka historia gatunku omówiona została od najdawniejszych znalezionych malowideł pocho-dzących z VII wieku, aż do rozkwitu gatunku który nastąpił w latach 50-90 ubiegłego wieku. Następ-nie przeanalizowana jest jej rola i wpływ na współczesne, japońskie społeczeństwo.
Drugi rozdział poświęcony jest historii i rozwojowi ukiyo-e. Przedstawione zostały warunki spo-łeczne i historyczne w jakich powstawały drzeworyty, oraz najczęściej podejmowane przez artystów tematy. Następnie szczegółowo opisane są 3 etapy rozwoju drzeworytu z omówieniem najważniej-szych twórców danego okresu.
Kolejny rozdział to omówienie twórczości najważniejszych twórców, którzy znacząco przyczynili się do rozwoju mangi. Pierwszy z nich, Katsushika Hokusai, był wybitnym artystą okresu Edo oraz, jak już zostało wspomniane, twórcą terminu manga. Drugą istotną postacią, która znacznie przyczy-niała się do rozwoju mangi jest Kitazawa Rakuten. On jako pierwszy użył słowa manga w odniesieniu do komiksu. W niesamowity sposób łączył zachodnie komiksy z własną wiedzą o klasycznej sztuce japońskiej stając się tym samym prekursorem współczesnego komiksu japońskiego.
Ostatnią osobą, której nie można pominąć mówiąc o historii japońskiego komiksu jest Osamu Te-zuka. To właśnie dzięki niemu współczesna manga ma postać jaką znają wszyscy.
Ostatni rozdział to porównanie obu gatunków na podstawie wiedzy przedstawionej w poprzednich rozdziałach, przede wszystkim pod kątem funkcji pełnionej w społeczeństwie oraz podejmowanych przez nie tematów. Omówione zostanie kilka przykładów współczesnych prac czerpiących inspirację z twórczości dawnych mistrzów.
Celem niniejszej pracy magisterskiej jest przybliżenie historii rozwoju komiksu japońskiego oraz pokazanie jego bliskich związków z drzeworytami ukiyo-e.