Streszczenie:
Niniejsze opracowanie podejmuje tematykę obrazu Innego/Monstrum oraz elementów brzydoty występujących w sztuce współczesnej. W pierwszej części pracy została podjęta próba zaprezentowania sposobów przedstawienia brzydoty i odmienności w sztuce rozumianej tradycyjnie – w malarstwie, rzeźbie, przedstawieniu, poezji i architekturze. Omówione zostały również najważniejsze, zorientowanie na brzydotę nurty XX wieku, czyli dadaizm oraz turpizm. W dalszej części pracy zbadane zostały kwestie wizerunku Innego/Monstrum na przykładzie nowych form sztuki, z którymi widz ma okazję zetknąć się dzięki postępowi technologicznemu, takimi jak: serial telewizyjny, film, teledysk, komiks, gry komputerowe. Szczególny nacisk został położony na przedstawieniu wizerunku zombie w grach, a także płynnego wizerunku potwór – człowiek w grach komputerowych z uniwersum Wiedźmina. Celem pracy było zbadanie czy współcześnie zmienia się podejście artystów oraz odbiorców do tego, co potworne, inne, odmienne.