Streszczenie:
Celem niniejszej pracy była analiza trzech dzieł autorstwa Hieronima Neumanna i interpretacja motywu bloku w nich zawartego. Praca składa się z trzech rozdziałów. W pierwszym została nakreślona sylwetka artysty oraz początki jego twórczości, a także analiza pojęcia jakim jest animacja. W rozdziale drugim omówione zostały zjawiska związane z osiedlem z czasów PRL, którymi inspirował się Hieronim Neumann. Opisane zostało budownictwo typowe dla okresu, w którym autor tworzył, czyli bloki z wielkiej płyty. W podrozdziałach przeanalizowano blokowisko w kontekście architektonicznym oraz socjologicznym, by poznać cechy społeczeństwa, które je zamieszkuje, a także zjawisko urbanizacji, które zintensyfikowało się po II Wojnie Światowej. W ostatnim rozdziale podjęto próbę przenalizowania i zinterpretowania animacji - Bloku, Windy oraz Zdarzenia. Na koniec podsumowano obserwacje jakich dokonał artysta w kontekście blokowiska, a które pokazał w swych dziełach.