Streszczenie:
Przechwytywanie ruchu (mocap) pojawiło się już dość dawno i można je zobaczyć w niemal każdym filmie z elementami CG, a także prawie w każdej grze wideo. To, co kiedyś było niezwykle kosztowną procedurą, wymagającą ogromnej ilości przygotowań, można teraz wykonać znacznie szybciej i taniej.
Bardzo wczesne etapy tej techniki nazywały się rotoscoping, polegały na nagryywaniu występów aktorów w żywym zestawie akcji i na śledzeniu ich ruchów ołówkiem i papierem. Podczas gdy rotoscoping i mocap wymagają podobnego przechwytywania ruchu, to drugie jest o wiele bardziej zaawansowaną metodą.
Funkcja przechwytywania ruchu jest szeroko wykorzystywana w branży gier wideo, jak również w filmach akcji „na żywo” i pełnometrażowych filmach animowanych. Film Polar Express był pierwszym filmem tego typu, w którym wykorzystano całkowicie funkcję motion capture, Monster House i Beowulf także.
Istnieje kilka różnych metod uzyskiwania danych przechwytywania ruchu, z których prawdopodobnie najbardziej znaną jest używanie kombinezonów z małymi światłami lub odblaskowymi kulkami umieszczonymi na różnych obszarach ciała aktora. Ta metoda jest bardzo droga, ponieważ sprzęt jest kosztowny, a czas konfiguracji jest długi.