dc.description.abstract |
Praca licencjacka pod tytułem Polska animacja w XXI wieku jest próbą ukazania
kondycji animacji na terenie Polski od 2000 roku do 2017. Temat wydaje się interesujący z
powodu ponownego rozkwitu sztuki animacji na terenie Polski w XXI wieku.
Początek XXI wieku to czas zmian, większe finansowanie produkcji, a także
narodziny Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej, licznych festiwali i konkursów. W ostatnich
latach możemy zaobserwować rewolucyjne zmiany w animacji filmowej. Wcześniej
lekceważona przez muzea, dziś z impetem do nich wkracza, co możemy zobaczyć m.in. na
przykładzie Museum of Modern Art, w Nowym Jorku, czy Muzeum Sztuki Nowoczesnej w
Warszawie. Animacja jest obecna w filmach, światowych komercyjnych produkcjach np.
Avatar Jamesa Camerona. Widać ją w efektach specjalnych, czołówkach w telewizji,
billboardach, ekranach telefonów, internetowych bannerach, grach, medycynie. Tworzy
wizualizacje jako tło muzyczne, mappingi i jest wykorzystywana jeszcze na wiele innych
sposobów. Filmy artystyczne czy autorskie występują w galeriach, Internecie, na festiwalach,
niestety rzadziej w kinach. Animacja jest obecna praktycznie w każdej dziedzinie życia
człowieka, a czasy teraźniejsze są przepełnione informatyzacją. Świat współczesny został
przekształcony z kultury druku i słowa w świat obrazów.
Pierwsza część pracy daje obraz ogólnego pojęcia animacji, wyjaśniony zostaje sam
termin. Opisane zostały współczesne techniki tworzenia filmu animowanego, a także kondycja
nauczania w Polsce. Przedstawiono współczesnych polskich animatorów oraz zwrócono uwagę
na rolę kobiet w animacji. W tym rozdziale można również dowiedzieć się o istniejących
konkursach oraz festiwalach sztuki filmu animowanego w Polsce.
Drugi rozdział odnosi się do polskiej animacji po 2000 roku na tle światowym.
Przedstawione zostały międzynarodowe wytwórnie filmów animowanych oraz ogólna
kondycja filmu animowanego na świecie. Porównano polską animację w kontekście
światowym. |
pl_PL |