Streszczenie:
Tematem niniejszej pracy jest analiza współczesnej polskiej ilustracji dla dzieci w kontekście historycznym, ze szczególnym uwzględnieniem lat 50.-80 XX w.. Celem jest ukazanie powiązań ilustracji współczesnej z twórczością przedstawicieli tzw. Polskiej Szkoły Ilustracji, oraz zobrazowanie trendów obecnych w sztuce książki dziecięcej.
Praca podzielona jest na trzy części, w których opisane zostały okresy w dziejach polskiej ilustracji dla dzieci. W pierwszej części pracy przedstawiono jej początki w oparciu o wybrane przykłady, zwracając uwagę na wydarzenia kluczowe dla jej rozwoju. Następnie na podstawie analizy twórczości wybranych artystów opisana została Polska Szkoła Ilustracji, warunki które doprowadziły do jej powstania oraz cechy charakterystyczne nurtu. W ostatniej części, na przykładzie wybranych twórców i projektów, opisana została współczesna polska ilustracja dla dzieci. Przenalizowane zostały również tropy powiązań pomiędzy pracami tworzących obecnie artystów, a projektami twórców związanych z Polską Szkołą Ilustracji.