Repozytorium PJATK

„Co czyni sztukę wartościową? Rynek sztuki i spekulacje”

Repozytorium Centrum Otwartej Nauki

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Piniewicz, Julia
dc.date.accessioned 2021-08-02T10:00:54Z
dc.date.available 2021-08-02T10:00:54Z
dc.date.issued 2021-08-02
dc.identifier.issn 2020/LIC/WIZ/27
dc.identifier.uri https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/317
dc.description.abstract W pracy analizuję, jak funkcjonuje współczesny rynek sztuki. W rozdziale pierwszym opisuję, jak funkcjonują poszczególne domy aukcyjne na świecie. Na jakich zasadach działają i co sprawia, że dotyczą ich regulacje prawne w wybranych przeze mnie krajach. Co je wyróżnia i charakteryzuje w każdym z tych państw. Badam to, w jaki sposób przebiega transakcja sprzedaży dzieła sztuki w odniesieniu do dwóch największych domów aukcyjnych - jednym na świecie, a drugim w Polsce. Czym się różnią, a pod jakimi aspektami Polska zaczerpnęła inspiracje, od swojego największego przeciwnika, który jednocześnie jest wzorem do naśladowania przez mniejsze podmioty. Rozdział pierwszy to również skrócone historie skandali, które miały miejsce za murami domów aukcyjnych, o których świat się dowiedział wiele lat później. W rozdziale drugim opisuję artystów, których uważam za dobry odnośnik do tematu związanego z wartościowaniem sztuki. Każdy podrozdział opowiada o innym sposobie funkcjonowania świata sztuki na przykładzie poszczególnego artysty, który podchodzi do sztuki na swój sposób. W rozdziale trzecim nawiązuję do ludzi, którzy oceniają sztukę, nie tworząc jej. Analizuję w jaki sposób uzyskali na to przyzwolenie prawa i świata, by móc wypowiadać się i oceniać kunszt artystyczny i idee artystów, nie będąc nimi. W ostatnim rozdziale skupiłam się na wydarzeniach, które kierują światem artystycznym. Przedstawiony jest w nim jeden z najważniejszych konkursów, który promuje artystów i daje im szansę na obronienie swojej twórczości, wykazanie umiejętności. Jednocześnie przedstawione są w nim zasady, którymi kieruje się jury, gdy musi zdecydować, którzy artyści są na tyle wartościowi w świecie sztuki oraz na jego rynku, że po pierwsze mają szansę zaistnieć, a po drugie przejść do historii. pl_PL
dc.language.iso other pl_PL
dc.relation.ispartofseries ;Nr 5687
dc.subject dom aukcyjny pl_PL
dc.subject aukcja sztuki pl_PL
dc.subject rynek sztuki pl_PL
dc.subject wartościowanie sztuki pl_PL
dc.subject Sotheby’s pl_PL
dc.subject DESA pl_PL
dc.subject krytycy pl_PL
dc.title „Co czyni sztukę wartościową? Rynek sztuki i spekulacje” pl_PL
dc.title.alternative „Wizualizacja graficzna spektaklu teatralnego Buszujący w zbożu” pl_PL
dc.type Thesis pl_PL


Pliki tej pozycji

Plik Rozmiar Format Przeglądanie

Nie ma plików powiązanych z tą pozycją.

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Szukaj


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto