Streszczenie:
W pracy analizuję, jak funkcjonuje współczesny rynek sztuki. W rozdziale pierwszym
opisuję, jak funkcjonują poszczególne domy aukcyjne na świecie. Na jakich zasadach działają
i co sprawia, że dotyczą ich regulacje prawne w wybranych przeze mnie krajach. Co je
wyróżnia i charakteryzuje w każdym z tych państw. Badam to, w jaki sposób przebiega
transakcja sprzedaży dzieła sztuki w odniesieniu do dwóch największych domów aukcyjnych -
jednym na świecie, a drugim w Polsce. Czym się różnią, a pod jakimi aspektami Polska
zaczerpnęła inspiracje, od swojego największego przeciwnika, który jednocześnie jest wzorem
do naśladowania przez mniejsze podmioty. Rozdział pierwszy to również skrócone historie
skandali, które miały miejsce za murami domów aukcyjnych, o których świat się dowiedział
wiele lat później. W rozdziale drugim opisuję artystów, których uważam za dobry odnośnik do
tematu związanego z wartościowaniem sztuki. Każdy podrozdział opowiada o innym sposobie
funkcjonowania świata sztuki na przykładzie poszczególnego artysty, który podchodzi do
sztuki na swój sposób. W rozdziale trzecim nawiązuję do ludzi, którzy oceniają sztukę, nie
tworząc jej. Analizuję w jaki sposób uzyskali na to przyzwolenie prawa i świata,
by móc wypowiadać się i oceniać kunszt artystyczny i idee artystów, nie będąc nimi.
W ostatnim rozdziale skupiłam się na wydarzeniach, które kierują światem artystycznym.
Przedstawiony jest w nim jeden z najważniejszych konkursów, który promuje artystów i daje
im szansę na obronienie swojej twórczości, wykazanie umiejętności. Jednocześnie
przedstawione są w nim zasady, którymi kieruje się jury, gdy musi zdecydować, którzy artyści
są na tyle wartościowi w świecie sztuki oraz na jego rynku, że po pierwsze mają szansę
zaistnieć, a po drugie przejść do historii.