Streszczenie:
Badanie użyteczności aplikacji tworzonych na urządzenia mobilne (ang. Mobile Devices) jest rozwijającym się obszarem badawczym, który napotyka na wiele wyzwań wynikających z unikalnych cech urządzeń mobilnych, ograniczonej przepustowości, zawodności sieci bezprzewodowych, a także zmieniającego się kontekstu (czynników środowiskowych). (14) Tradycyjne wytyczne i metody stosowane w badaniach użyteczności aplikacji desktopowych, mogą nie mieć bezpośredniego zastosowania w środowisku mobilnym. Dlatego też, niezbędne jest opracowanie i przyjęcie odpowiednich metodologii badawczych, które pomogą ocenić użyteczność aplikacji mobilnych. Metodologia badawcza wykorzystana w badaniu opierała się na skuteczności, wydajności i satysfakcji użytkownika z wykonywanych zadań przed i po wprowadzonych zmianach na etapie prototypowania. (9)
Celem pracy jest stworzenie aplikacji na urządzenie mobilne, przy uwzględnieniu praktyki projektowania interfejsów na podstawie istniejącej już strony internetowej. Do weryfikacji stopnia zadowolenia użytkowników (ang. User Experience – UX) wykorzystano elementy procesu projektowania zorientowanego na użytkownika (ang. User Centered Design – UCD) takie jak: ankiety, wywiady pogłębione, persony, prototypowanie oraz badania użyteczności aplikacji wraz z kwestionariuszami. Wybrane metody pozwoliły określić słuszność określonych założeń, wyznaczyć obszary do dalszych usprawnień i kolejne kroki do pogłębienia wiedzy z zakresu tematu pracy. (1)
Za pomocą badań wykazano, że największą frustrację wśród respondentów budzi samo korzystanie ze strony internetowej Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy – jej przeglądanie i sterowanie. Potencjalną przyczyną niezadowolenia jest nieprzyjazny dla oka interfejs i zbyt duża ilość informacji na stronie, co zdecydowanie utrudnia odnalezienie szukanego zagadnienia.
Ze względu na zainteresowanie ankietowanych, do zweryfikowania tej hipotezy podjęto próbę stworzenia aplikacji mobilnej, która byłaby wewnętrznym systemem wspierającym organizację i przebieg Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.
Do opracowywania zmian uwzględniono zbiór dobrych praktyk w obszarze projektowania aplikacji mobilnych. Na etapie badań użyteczności wykazano pozytywny wpływ wprowadzonych usprawnień na użyteczność aplikacji – modyfikacje pozwoliły na
efektywniejsze wykonanie zadań przez testerów, przy zachowaniu mniejszej liczby napotkanych trudności. Poprawę potwierdzają również subiektywne oceny badanych osób.
Praca dyplomowa składa się z trzech części. W pierwszej części pracy opisano zagadnienia z zakresu HCI. Druga część poświęcona jest metodzie badawczej desk research i mapowaniu użytkowników, tzw. mapping. W trzeciej części, opisano proces projektowania zorientowanego na użytkownika wraz z częścią praktyczną.