Streszczenie:
Projektowanie zorientowane na użytkownika (ang. User Centered Design, UCD) to podejście, które opiera się głównie na poznaniu bezpośrednich odbiorców systemu. Metody badawcze wykorzystywane w tym podejściu polegają m.in. na zadawaniu pytań odnośnie użytkownika, jego celów i zadań. Na tej podstawie autor pracy dowie się kim jest konsument, to znaczy: do czego wykorzystuje aplikację, kiedy ją wykorzystuje oraz na jakim poziomie zaawansowania jest jego doświadczenie w obszarze technologii. Dodatkowo, zbada, co zdaniem odbiorcy jest problematyczne, a co przynosi pozytywne odczucia związane z korzystaniem z aplikacji. Dzięki znajomości cech go charakteryzujących, poznawanych na każdym etapie procesu możliwe będzie stworzenie operatywnego interfejsu, który zapewni wydajną, bezpieczną i przyjemną interakcję.1
Celem pracy jest weryfikacja czy na podstawie praktyk dyscypliny projektowania zorientowanego na użytkownika autor pracy jest w stanie zoptymalizować system, którego rezultat usatysfakcjonuje głównego odbiorcę. Jako przykład aplikacji poddanej optymalizacji wykorzystano komunikator wewnętrzny Yapster.
By zbadać przypuszczenie wykorzystano elementy procesu UCD, takie jak: badanie kwestionariuszowe, wywiady pogłębione, persony, prototypowanie, testy eksploracyjne oraz testy porównawcze. Wykorzystane elementy procesu pozwoliły zweryfikować słuszność założeń oraz skonkretyzować obszary wymagające dalszych usprawnień.