Repozytorium PJATK

Sztuki wizualne na przestrzeni wieków: zasady, kanony oraz wartości związane z ich łamaniem, zarówno intencjonalnym, jak i przypadkowym

Repozytorium Centrum Otwartej Nauki

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Falandysz, Maksymilian
dc.date.accessioned 2023-05-30T07:30:10Z
dc.date.available 2023-05-30T07:30:10Z
dc.date.issued 2023-05-30
dc.identifier.issn 2023/LIC/WIZ/5
dc.identifier.uri https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/2740
dc.description.abstract Sztuki wizualne to zbiór prezentacji artystycznych o charakterze wizualnym - z łaciny – “videre” widzieć. Znajdują się w nim tradycyjne dziedziny sztuk plastycznych jak: malarstwo, rzeźba, architektura, rysunek, grafika, plakat i film. Przez wieki wykształciły się i obowiązywały pewne normy i kanony, jak proporcje, perspektywa, kolorystyka i światłocień. Dzieła tworzone zgodnie z nimi zaliczane są do klasyki, są kolebką naszej kultury i cywilizacji. Dopiero awangarda odrzuciła te kanony i zapoczątkowała zupełnie nowe standardy w tworzeniu sztuki. Dała więcej swobody artystom w wyrażaniu siebie i pozwoliła na zindywidualizowanie dzieł. Powstało wiele nowych kierunków oraz metod i technik tworzenia. W ostatnim czasie wykorzystuje się nowe technologie do tworzenia sztuki wizualnej, fotografia cyfrowa, fotomontaż, video czy instalacje lub performance to dla nas standard w dzisiejszych czasach, chociaż wszystkie te techniki pojawiły się w kręgu zainteresowań sztuki stosunkowo niedawno. Charakteryzują się tym, że artyści w nowatorski sposób łączą elementy lub style z różnych nurtów czy czasów. Poruszają się między dyscyplinami i stosują rozmaite techniki. W pierwszej części spróbuję przedstawić w skrócie historię najważniejszych dziedzin sztuki, zwracając uwagę na jej ewolucję i dążenie do klasycznego ideału, aż do momentu, w którym artyści zaczęli odchodzić od utrwalonych zasad. Następnie omówię najciekawsze zjawiska awangardy, które pozostawiły po sobie największy ślad w historii sztuki. Przedstawię przykłady celowego łamania tradycji i wyjątkowe prace na tym oparte. W ostatniej części skupię się na przybliżeniu nazwanej przeze mnie „sztuki przypadku”, wykorzystam przykłady reklam, plakatów, obrazów, murali, identyfikacji wizualnych itp. aby udowodnić, że przypadkowe zmiany, pomyłki, niedociągnięcia, mogą równie drastycznie zmienić znaczenie i wymowę projektu. I nadać mu nową wartość. pl_PL
dc.language.iso other pl_PL
dc.relation.ispartofseries ;Nr 7322
dc.subject sztuka pl_PL
dc.subject Wizualizacja pl_PL
dc.title Sztuki wizualne na przestrzeni wieków: zasady, kanony oraz wartości związane z ich łamaniem, zarówno intencjonalnym, jak i przypadkowym pl_PL
dc.title.alternative Podróż pl_PL
dc.type Thesis pl_PL


Pliki tej pozycji

Plik Rozmiar Format Przeglądanie

Nie ma plików powiązanych z tą pozycją.

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Szukaj


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto