Streszczenie:
Niniejsza praca omawia kwestie dotyczące aspektów prywatności, od czasu jej powstania aż po kształtujące się na nowo założenia i stawiane wraz z nimi wyzwania. W pracy zwraca się uwagę na współcześnie dominującą rolę ekspansywnie funkcjonujących dostawców usług internetowych i technologicznych, zorientowanych na zysk wynikający z pozyskiwania i przetwarzania danych behawioralnych użytkowników. Jak wynika z pracy i opisanych praktyk, często z pominięciem właściwego ich informowania i transparentnych form komunikacji. W pracy przedstawiono model wykorzystujący darmowy surowiec jakim są profile użytkowników i mechanizm śledzenia oraz ich targetowania celem optymalnej monetyzacji pozyskanych danych. Opisano główne założenia i zasady mające uwzględniać niczym nieograniczane ich wykorzystywanie.
W pracy skupiono się na obszarze projektowania interfejsów zorientowanych na użytkownika i jego doświadczenia, gdzie właściwe zasady i podejście względem poszanowania prywatności już na wczesnym etapie ich projektowania, przyczyniają się do minimalizowania negatywnych następstw i praktyk. Zwrócono również uwagę na korzyści mogące z tego wynikać w kontekście budowania zaufania i spełnienia ukrytych oczekiwań lub obaw konsumentów.