Streszczenie:
Niniejsza praca inżynierska opisuje czym są systemy CRM, zarówno w sensie podejścia do zarządzania jak i systemu informatycznego, co w dużej mierze się ze sobą pokrywa oraz stara się odpowiedzieć na pytanie, kiedy i czy w ogóle zasadne jest wdrożenie takiego systemu w przedsiębiorstwach. W celu dobrego zrozumienia zagadnienia, zdefiniowano pojęcie systemu CRM z ujęciem aspektów zarządczych jak i informatycznych. Opisana została historia i powody powstania CRM, a następnie krótko opisani zostali główni, obecni w momencie pisania pracy dostawcy takich rozwiązań.
Następnie określone zostały główne zalety i wady systemów CRM, co pozwoliło na wyznaczenie potencjalnych korzyści, wynikających z potencjalnej implementacji takiego systemu. Na podstawie tych korzyści, jak i wcześniej wspomnianych zalet i wad, postanowiono odpowiedzieć na główne pytanie pracy.
W kolejnych rozdziałach opisano strukturę systemu CRM w rozumieniu pojęcia systemu informatycznego z podziałem na umowne części, które następnie zostały podzielone na czynniki składowe, dla których opisano funkcje jakie one pełnią w kontekście części z jakiej się one wywodzą, jak i całego systemu ogólnie. Postarano się także wyjaśnić zależności występujące pomiędzy tymi częściami i w jaki sposób oddziałują one pomiędzy sobą.
Następnie w celu zobrazowania użyteczności systemu CRM w dziedzinach działalności poszczególnych gałęzi przedsiębiorstwa, podano przykłady zastosowań, które mogą być zaimplementowane w celu ulepszenia jego działalności.
W części praktycznej przedstawiona została przykładowa implementacja systemu CRM dla strzelnicy za pomocą platformy Salesforce. Na początku wyjaśniono podstawy jej działania, a następnie, na podstawie historii użytkowników, sporządzone zostały diagramy. Za pomocą obu tych czynników dobrane zostały odpowiednie narzędzia oferowane przez platformę w celu implementacji tych wymagań. Przy każdym rozwiązaniu wyjaśniono zasadę jego działania, powód wyboru danego narzędzia oraz jeśli wystąpił on, to opisano działanie kodu, będącego programatycznym podejściem do problemów.
Na zakończenie podsumowano pracę jako całość, w celu zwięzłego zaprezentowania wniosków z niej wynikających. Zwrócono także uwagę na ciągły rozwój systemów CRM i ich obecną w momencie pisania pracy popularność, która była między innymi powodem jej powstania.