Streszczenie:
73 procent osób używa smartfona do kontaktu ze znajomymi przez social media. Jest to bardzo
wymierna informacja bezpośrednio wpływająca na kształt pracy praktycznej, którą jest pionierski
projekt konceptu aplikacji mobilnej, jak i teoretycznej, którą jest między innymi analiza i
przedstawienie problemu oraz zapis procesu projektowego części praktycznej.
Praca traktuje o zagadnieniach związanymi z polskim językiem migowym naturalnym dla osób
niesłyszących oraz słyszących, których naturalnym sposobem porozumiewania się jest komunikacja
mówiona, pisana a także umiejętność czytania. Jednym z istotnych elementów jest obopólna zdolność
tych grup do nauki tych sposobów wzajemnej komunikacji. Nie jest to jednak tak oczywisty proces.
Celem zgromadzonego i przeanalizowanego w pracy teoretycznej materiału jest między innymi
odniesienie się do postawionej hipotezy zasadności nauczania polskiego języka migowego a także
powstanie części pracy praktycznej, czyli koncepcji aplikacji mobilnej, która pozwoliłaby na łatwy
dostęp do wiedzy i nauki polskiego języka migowego.
Materiał zgromadzony w pracy teoretycznej pozwala zrozumieć, jak komunikują się osoby
niesłyszące i jaka jest ich sytuacja. Wskazuje na trudności w poszerzaniu kompetencji w zakresie
nauki języka polskiego na przykład czytania i pisania. Problemy osób niesłyszących związane z
nauką czytania i pisania nie są powszechnie znane. Wchodząc w ten świat, w jego problemy, można
dostrzec, że nie jest to tak naturalna czynność jak dla ludzi nie posiadających tego typu
niepełnosprawności. To skłania do zgłębienia problemu.
Bodźcem do pochylenia się nad tematem pracy było doświadczenie, brak możliwości komunikacji z
osobą niesłyszącą w sytuacji życia codziennego. Motywacja wzrastała wraz ze zgłębianiem problemu
i różnych jego aspektów. Szczegółowo o aspektach więcej dowiedzieć można się w treści pracy.