Streszczenie:
Niniejsza praca stanowi próbę usystematyzowania wideoklipu, jaki znamy dzisiaj. W pierwszej części ukazany został proces powstawania nowego gatunku od prób stworzenia czegoś nowego i wyjścia z obrazem poza ekran kinowy w latach 40., przechodząc przez kolejne dekady aż do lat 80., w których to pojawia się amerykańska telewizja muzyczna – MTV, mająca ogromny wpływ na rozwój teledysku. Następnie opisany został proces dopasowywania się klipów do nowych reali, jakie nastały po czasach świetności MTV i nieuchronnie zbliżającej się dobie Internetu. W kolejnej części został poruszony temat wpływu teledysku na kulturę i muzykę, jego roli na odbiór muzyki popularnej i szerzenia nowych standardów, nie tylko w świecie muzycznym. Ostatnia punktem elaboratu jest analiza teledysków, które nie tylko wyrosły z kultury kina, ale również wzorowały się na kultowych projekcjach, odwołując się do nich bądź tworząc ich własne interpretacje.