Repozytorium PJATK

Inteligentny asystent kierowcy

Repozytorium Centrum Otwartej Nauki

Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.author Kordas, Adrian
dc.date.accessioned 2023-02-23T12:09:16Z
dc.date.available 2023-02-23T12:09:16Z
dc.date.issued 2023-02-23
dc.identifier.issn 2022/I/D/10
dc.identifier.uri https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/2522
dc.description.abstract Celem niniejszej pracy jest analiza wpływu inteligentnych systemów instalowanych w pojazdach na bezpieczeństwo ruchu drogowego, oraz zaproponowanie rozwiązania wspierającego kierowcę. Wyniki analizy ukazują, iż najnowsze systemy wizyjne w znacznym stopniu przyczyniają się do redukcji liczby wypadków drogowych. W pracy wskazane zostały inteligentne systemy, które mają swoje zastosowanie w samochodach i zestawione razem stanowią system ADAS (Advenced Driver Assistance Systems). ADAS można podzielić na pięć poziomów. Klasyfikacja ta zależy od stopnia zaawansowania systemów wspomagających samodzielne przemieszczanie się pojazdu po drogach publicznych. Przedstawiona została koncepcja analizy sytuacyjnej, której założenia implementowane są podczas tworzenia inteligentnych systemów reagujących na zmiany środowiska. Opisane zostały zastosowania, oraz podstawowe metody analizy obrazu, takie jak detekcja cech charakterystycznych obrazu, klasyfikacja obrazów za pomocą sieci konwolucyjnych, oraz systemy detekcji obiektów. Projekt inteligentnego asystenta kierowcy analizuje stopień rozproszenia kierowcy oraz przeprowadza detekcję i klasyfikację wybranych obiektów na drodze. Tymi obiektami są wybrane znaki drogowe, oraz sygnalizatory świetlne. Do realizacji tego zadania wykorzystana została sieć YOLOv5m do detekcji znaków i sygnalizacji świetlnej, oraz dwa modele oparte na sieciach konwolucyjnych. Pierwszy służy do wspierania detekcji obiektów na drodze. Klasyfikuje on znaki ograniczenia prędkości zwracając informację o maksymalnej prędkości dozwolonej na jezdni. Drugi model przeprowadza klasyfikację układu ciała osoby kierującej pojazd analizując jej stopień rozproszenia. System został wdrożony i działa poprawnie mimo trudności wynikających z małej liczebności zdjęć w zbiorze treningowym sieci YOLO. W celu poprawy tej sytuacji przeprowadzona została augumentacja obrazów. Zastosowano również negatywne próbki do treningu, oraz wykorzystany został dodatkowy model klasyfikujący znaki ograniczenia prędkości. W ramach projektu przeprowadzone zostały testy szybkości klasyfikacji wybranych sieci głębokiego uczenia, oraz wybranych wariantów YOLO. System detekcji obiektów na drodze został przetestowany zarówno na własnych materiałach wideo, jak i pochodzących z internetu. W obu przypadkach wyniki były poprawne. pl_PL
dc.language.iso other pl_PL
dc.relation.ispartofseries ;Nr 6904
dc.subject ADAS pl_PL
dc.subject Analiza sytuacyjna pl_PL
dc.subject Cykl OODA pl_PL
dc.subject Detekcja obiektów pl_PL
dc.subject Detekcja znaków drogowych pl_PL
dc.subject Inteligentny asystent kierowcy pl_PL
dc.subject Klasyfikacja rozproszenia kierowcy pl_PL
dc.subject Sztuczna inteligencja pl_PL
dc.subject Wirtualny asystent kierowcy pl_PL
dc.subject Wizja maszynowa pl_PL
dc.title Inteligentny asystent kierowcy pl_PL
dc.type Thesis pl_PL


Pliki tej pozycji

Plik Rozmiar Format Przeglądanie

Nie ma plików powiązanych z tą pozycją.

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Szukaj


Szukanie zaawansowane

Przeglądaj

Moje konto