dc.contributor.advisor |
Wierzbicki, Adam |
|
dc.contributor.author |
Kaszuba, Tomasz Wojciech |
|
dc.date.accessioned |
2014-03-31T13:27:52Z |
|
dc.date.available |
2014-03-31T13:27:52Z |
|
dc.date.issued |
2012-04 |
|
dc.identifier.citation |
Kaszuba, T.W., 2012. Udoskonalone metody zarządzania zaufaniem w aukcjach internetowych. Rozprawa doktorska. Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych. |
pl_PL |
dc.identifier.uri |
https://repin.pjwstk.edu.pl/xmlui/handle/186319/243 |
|
dc.description |
Rozprawa doktorska zrealizowana pod kierunkiem dr hab. Adama Wierzbickiego w Polsko-Japońskiej Wyższej Szkole Technik Komputerowych w Warszawie. |
pl_PL |
dc.description.abstract |
Gwałtowny rozwój techniki i Internetu sprawił, że ilość informacji jaką odbieramy
zdecydowanie wykracza poza nasze możliwości percepcji. Przeświadczenie
o anonimowości w Internecie oraz wynikające z tego poczucie bezkarności
wpływa ujemnie na kontakty w świecie wirtualnym. Potwierdza to wysunięta już
w XVII wieku teza o pokusie nadużycia (ang. moral hazard), głoszącą że
osoby, które nie są˛ narażone bezpośrednio na zagrożenie wykazują tendencję do
zachowań bardziej ryzykownych często niezgodnych z normami społecznymi. W
Internecie będącym przestrzenią nieuregulowaną prawnie często dochodzi do prób wyłudzenia pieniędzy bądź oszustwa podczas sprzedaży dóbr. Stosowanie przyjętych norm osadów i zachowań z realnego świata do zakupów w świecie wirtualnym
bardzo często nie sprawdza się prowadząc do powstania szkody. Mimo
wielu stron edukacyjnych ostrzegających przed niebezpieczeństwami Internetu
użytkownik zdany jest tylko i wyłącznie na własną ocenę sytuacji. Ilość reklam i
ofert, którymi zasypywany jest każdy Internauta powoduje, że decyzje zakupowe
są podejmowane bez głębszego zastanowienia. Platformy sprzedaży nie wspomagają działań użytkowników, gdyż zgodnie z ideą wolnego rynku ich interesy są
sprzeczne. Udostępnione przez nie narzędzia do oceny sprzedawców są w dalszym
ciągu bardzo ubogie i wystawiają kupującego na ryzyko utraty pieniędzy.
Społeczności internetowe powinny wytworzyć własne metody działania oraz oceny
sprzedawców. Wykorzystując otwartość sieci Internet jest możliwe wytworzenie
narzędzi, które wspomagać będą kupujących w ich działaniach oraz ostrzegać
przed nieopłacalnymi (lub szkodliwymi) ofertami ze strony sprzedawców.
W rozprawie przedstawiono próbę odpowiedzi na zagadnienia jakimi są wykorzystanie
informacji zwrotnej od społeczności internetowych, klasyfikacja uzyskanej
informacji oraz metody oceny sprzedawców. Zaproponowano model systemu
zarządzania zaufaniem uTrust wobec dostawców usług umożliwiający projektowanie
i wdrażanie nowych algorytmów w systemy istniejące. Zaprojektowano
narzędzie ProtoTrust wspomagające kupującego w decyzjach zakupowych w aukcjach
elektronicznych. Przedstawione narzędzie bazuje na ogólnodostępnych informacjach
pobieranych z platform aukcyjnych i działa niezależnie od ich kontroli.
Umożliwia zastosowanie przez użytkownika dowolnych algorytmów oceny
sprzedawcy. Opracowane algorytmy zostały sprawdzone z wykorzystaniem rzeczywistych
danych historycznych platformy aukcyjnej Allegro otrzymanych dzięki
uprzejmości firmy QXL Polska. Efekty działania algorytmów są zachęcające do
zastosowania ich w praktyce. Ilość informacji jaką wprowadzają w komentarzach
użytkownicy platform aukcyjnych była przyczyna˛ do zaprojektowania systemu
zaawansowanej klasyfikacji niepozytywnych komentarzy tekstowych nazwanego
CommentInvestigator. System obejmuje powody wystawiania negatywnych ocen
sprzedawcom oraz zawiera propozycje ich porównania pod względem szkodliwości. System został opracowany poprzez połączenie metod analitycznych i autorskiego
programu służącego do klasyfikacji. Weryfikacji systemu dokonano poprzez
porównanie opracowanego modelu z wynikami ankiety przeprowadzonej
na użytkownikach systemów aukcyjnych. Przeprowadzono również badania nad
współwystępowaniem zażaleń wobec sprzedawców i zaproponowano sposób rozbudowy istniejących systemów komentarzy. W przypadku systemów otwartych często
dochodzi do sytuacji, że informacje potrzebne do podjęcia decyzji są trudno dostępne
i gromadzenie ich może okazać się zbyt kosztowne. Przeprowadzono testy nad
algorytmami rozproszonymi mogącymi zorganizować proces pobierania treści |
pl_PL |
dc.language.iso |
pl |
pl_PL |
dc.publisher |
Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych |
pl_PL |
dc.subject |
zaufanie |
pl_PL |
dc.subject |
aukcje internetowe |
pl_PL |
dc.subject |
handel elektroniczny |
pl_PL |
dc.subject |
uTrust |
pl_PL |
dc.subject |
zarządzanie zaufaniem |
pl_PL |
dc.title |
Udoskonalone metody zarządzania zaufaniem w aukcjach internetowych |
pl_PL |
dc.type |
Thesis |
pl_PL |