dc.description.abstract |
W ramach niniejszej pracy zaprezentowany został sposób tworzenia aplikacji mobilnych
w technologii cross-platform na przykładzie aplikacji do wynajmu powierzchni coworkingowych
oraz framework’a React Native. Wybór technologii cross-platform umożliwia stworzenie jednej
aplikacji (jeden kod źródłowy), która działa zarówno w środowisku Android jak i iOS. Aspekt ten
jest niezmiernie istotny, gdyż właśnie te dwa systemy zdominowały rynek smartfonów
i aktualnie stanowią dla siebie największą, a zarazem jedyną konkurencję. Obecnie większość
dostępnych aplikacji mobilnych tworzona jest właśnie z myślą o obu wspomnianych systemach
operacyjnych, gdyż zamknięcie się na tylko jeden z nich znacznie ogranicza liczbę
użytkowników, którzy mogliby z takich aplikacji korzystać.
W niniejszym opracowaniu zdecydowano się na wykorzystanie framework’a React
Native, niemniej jednak, istnieje co najmniej kilka innych mniej lub bardziej popularnych
technologii cross-platform, często rozwijanych i wspieranych przez duże firmy z branży IT.
Bardzo często określa się wady i zalety takich rozwiązań porównując je do konkurencji oraz
technologii natywnych. W jednym z rozdziałów opisane zostały najbardziej popularne
technologie cross-platform i technologie natywne, jak również podjęto próbę ich zestawienia
i porównania.
Na początku pracy omówiono też aspekty biznesowe aplikacji, tj. branżę, której dotyczy,
a jest nią coraz bardziej popularny w ostatnich latach coworking, jak również zaprezentowane
zostały wymagania biznesowe, na podstawie których określono wymagania funkcjonalne
i niefunkcjonalne jakie powinna spełniać aplikacja. Analiza biznesowa przed rozpoczęciem
implementacji jest niezmiernie ważnym czynnikiem wpływającym na powodzenie
przedsięwzięcia, jakim jest tworzenie aplikacji. Efektem takiej analizy, oprócz wyboru
technologii jest dokumentacja, na podstawie której następnie tworzymy aplikację. W skład
takiej dokumentacji, w odniesieniu do aplikacji mobilnej wchodzą często takie elementy jak
mapa ekranów, diagramy user flow itd.
Jeszcze jednym ważnym elementem w procesie tworzenia aplikacji mobilnej jest wiedza
na temat niezbędnych narzędzi, bez których jego ukończenie będzie niemożliwe. Należy tu
wspomnieć chociażby o konieczności posiadania dostępu do odpowiedniego sprzętu
i oprogramowania, czy utworzeniu specjalnych kont i nabyciu licencji. Bez tych elementów nie
da się stworzyć i udostępnić użytkownikom naszego oprogramowania. Pamiętajmy, że tworząc
aplikację mobilną jesteśmy uzależnieni od dostawców systemów operacyjnych, a naszym celem
jest umieszczenie aplikacji w ich publicznych repozytoriach. Ten aspekt również został tu
omówiony. |
pl_PL |