Streszczenie:
Celem pracy była analiza porównawcza bibliotek do automatycznego generowania planów zajęd lekcyjnych. Wszystkie z omawianych bibliotek różnią się architekturą oraz stosowanymi algorytmami. Za zadanie postanowiono wskazanie najlepszej z bibliotek open-source dostępnych w Internecie z racji małej dostępności artykułów na ten temat.
W pracy zawarte zostało podejście teoretyczne do układania planów, na które składało się wyjaśnienie problematyki układania planów, przedstawienie podejśd do układania planów zajęd oraz omówienie używanych w tym celu algorytmów.
W celu uzyskania odpowiedzi, która z analizowanych bibliotek wykazuje najwyższą wydajnośd, stworzona została aplikacja testowa, a biblioteki poddano najpopularniejszym testom wydajnościowym za pomocą narzędzia do testów wydajnościowych w celu wskazania najbardziej poprawnej technologicznie biblioteki.
W celu wskazania biblioteki o najwyższej użyteczności, wśród 40 nauczycieli przeprowadzona została ankieta, w której zamieszczono pytania o ocenę planów wygenerowanych przez każdą z bibliotek, a także o odnotowanie pogorszenia jakości planu wraz ze wzrostem grup zajęciowych.
Otrzymane rezultaty testów i ankiety zostały poddane analizie i podsumowaniu, a następnie wskazano najlepszą z bibliotek, którą okazała się biblioteka Optaplanner. Pomimo najlepszych ocen w obu metodach oceny, średnia uzyskana przez nią w ankiecie wskazuje, że respondenci uznają ją za średnio zadowalającą, co wskazuje na niski poziom dostępnych rozwiązao do automatycznego generowania planów zajęd.